Vending Turisthytte (16.08.2014)

Written by Ingerid_lala (Ingerid Elisabeth Gjessing)

Visits of other PBEs Gullhorgabu (853m) 16.08.2014
Vending (823m) 16.08.2014

Fredag 15/8 kjørte vi til Kvittingen. Der er det grei parkering, 40 kr dagen i avgift. Fulgte den gamle militærveien innover Klungerdalen i retning Gullhorgabu (den nye turlagshytten). Fint terreng og god sti. Det siste stykket er det slutt på militærveien og det er knapt sti, men merket. Gullhograbu er et besøk verd! Gikk videre på vestsiden av øvre Dukavatn, forbi Trollskaret og opp Vestre Trongasmoget. Deler av dette er det heller ikke sti, men merket. Det går opp og ned og rundtomkring. Fra Vestre Trongasmog blir det sti. Vi tok en snarvei da vi kom ned Vestre Trongasmog; Dreide øst med en gang (før vannene) og inn i Østre Trongasmog. Denne ruten var også vardet. Opp Østre Trongasmog og ned til stølen i Kjerringadalen. Flott sted! Videre langs Søyavatnet, og teltet i nærheten av Søyasete. Dagsetappe: 20.2km

Lørdag gikk vi en svipp bortom Vending, før vi gikk vestover og langs Storaskor. Stien er en fin opplevelse, men er ødelagt av steinsprang en del steder, og noe eksponert. Ved stiskillet til Eikedalen over Gråurdskaret tok vi vestover forbi Dragatjørn i retning Kvitingen. Kikket ned på Frostadstølen og Dyrevadlægret. Lunchet ved Kråketjørna og fortsatte til Røyrfjellsæter og videre til demningen vest av Holmavatnet. Tilslutt 5 km på grusvei ned til bilen.

Fra Storaskor til demningen er stien merket, men det er lenge siden, og ikke alltid like synlig. I dårlig sikt kan det være litt utfordrende å følge merkingen. Vær særlig obs siste stykket ned mot demningen, ikke ta ned til høyre for tidlig. Vi støttet oss både på kart, kompass og GPS.
Dagsetappe: 19.4 km

En fin tur i Samnanger terreng (opp og ned og opp og ned) som vi lenge har hatt lyst til å gå. Supert for dem som har en forkjærlighet for gamle støler, for her er mange fine, veldholdte plasser! Milo og Mats (Mats Hjelle) var med.