Kråkfjellet og Rensfjellet (20.08.2014)  3

Written by Hulsund (Andreas Hulsund)

Ascents Kråkfjellet (816m) 20.08.2014
Rensfjellet (941m) 20.08.2014
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 20.08.2014

En dagstur med Morten Bjørgvik og hunden Rigel til Kråkfjellet og Rensfjellet fra Samsjøen.

Været for dagen var stort sett overskyet, men vi hadde vekslende vær hele dagen.
Underveis på turen hadde vi alt fra sol til høljende regn. På turen opp til Rensfjellet var det også tidvis tykk tåke.

Kråkfjellet
Vi knotet litt med å finne skikkelig gode veivalg på turen, da det ikke var så lett og finne en god rygg å følge opp til Kråkfjellet. På turen opp til Kråkfjellet så vi flere ryper og 2 rein. Hadde stort sett greit vær opp, med litt regn mot slutten. Vi hadde lunc på toppet og fortsatte nedover for å gå opp til Rensfjellet.

Rensfjellet
Vi fant en fin rygg opp til Reinsfjellet til slutt når vi starta på oppstigningen. Når vi nærmet oss toppen var det bare 20-50 meter sikt og kraftig regnvær. Oppe på toppen var det også en del vind fra Vest.

Nedstigningen
Ned fra Rensfjellet gikk vi på kompasskurs det meste av nedstigningen pga dårlig sikt.

Når tåka lettet litt tok vi peiling på Samsjøen, bommet litt på nedkomst punktet å måtte gå noen hundre meter tilbake for å få krysse en liten tarm.

Det var en fin tur med masse god trening, både rent fysisk med blaute myrer og kompassmarsj. Morten var ansvarlig for navigeringen på turen, så jeg gikk bare bak og stolte på at vi fant frem, og det gjorde vi uten problem.