Langeskavltinden (16.08.2014)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Fondsbu (1,065m)
Endpoint Fondsbu (1,065m)
Ascents Langeskavlen (1,878m) 16.08.2014
Langeskavlen Nordvest (1,752m) 16.08.2014
Langeskavltinden (2,014m) 16.08.2014
Rustegge Nord (1,632m) 16.08.2014
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 16.08.2014
Tyinholmen (1,085m) 16.08.2014
Ved snøfeltet opp mot Langeskavltinden.

Denne helgen fikk jeg det for meg at det var på tide å ta min første alenetur til fjells i en alder av 30. Årsaken til at dette ikke har skjedd før er nok antakeligvis en blanding av at fjellvettreglene har vært en sentral del av oppdragelsen (du skal ikke gå alene), og at jeg stort sett har greid å få med meg noen på tur når jeg vil på tur. Nå ville jeg på tur, men hadde ingen å dra med.

Etter nøye vurderinger fram og tilbake fant jeg ut at jeg skulle forsøke meg på Langeskavltinden den ene dagen og Galdebergtinden den andre dagen - begge topper uten luftige hinder, og som skulle være greie å komme seg opp på. Fondsbu fikk bli utgangspunktet for begge turene. Samboern hjemme ble utstyrt med en detaljert oversikt over rutevalg og alternativer og vi avtalte at vi skulle holde kontakten dersom det var mulig, og at jeg skulle melde fra inne på Fondsbu om hvor jeg hadde tenkt meg og når jeg regnet med å være tilbake osv. Bussbilletter ble bestillt på http://www.nor-way.no: Oslo-Eidsbugarden med to bussbytter. Kjekt at det finnes kollektivtilbud til enkelte deler av Jotunheimen!

Fredags morgen tok jeg bussen fra Oslo. Valdresekspressen hadde ny og fin buss, og bussbyttene gikk knirkefritt. Akkurat i det øyeblikket den siste bussen tok av fra Tyinkrysset fikk jeg en uventet melding: "Jeg er på Tyinholmen i helgen. Sånn til info hvis du vil ha turfølge". Ryktet om min fjelltur i ensomhet hadde tydeligvis spredd seg. Jeg slo til på tilbudet, og siden turfølget kunne leve med at jeg hadde et potensielt vrangt kne OG speilreflekskamera med (og dermed lå an til å ikke holde et like så høyt tempo som henne), avtalte vi å møtes på Tyinholmen neste morgen.

Det hadde regnet hele natt til lørdag, og det var fortsatt ganske grått og fuktig da jeg gikk mot Tyinholmen fra teltplassen min ved Fondsbu. Fra Tyinholmen fulgte vi merket DNT-sti det første stykket bort til Rustegge. Vi fulgte Rustegga opp til Rustegge Nord og deretter fortsatte vi på et hyllesystem langsmed østsiden av Langeskavlen, på ca 1600 meters høyde, før vi gikk opp på sadelen litt sør for Langeskavlen Nordvest. Litt stor og grov ur enkelte steder, men stort sett fint å gå der. Da vi kom opp mot snøfeltet som ligger opp mot Langeskavltinden begynte det å skje saker og ting med været. Plutselig kom Falketind nesten helt ut av tåka, og innen vi hadde kommet oss på toppen hadde vi god utsikt over Uranosbreen med Uranostindene og Mjølkedalsbreen med Mjølkedalspiggen og Sagi. Skikkelig stas!

På returen gikk vi over Langeskavlen. Der var det lite snø - mindre enn vanlig i følge mitt turfølge. Nå hadde vi sol og fint vær resten av turen. I ura nedover mot Sløtatjernet fant vi masse fjellrype og noen av dem kom vi ganske tett på tilogmed. Morro med litt dyreliv. Ved Sløtafjellet kom vi inn på DNT-stien igjen og fulgte den i rettning Fondsbu. Da vi kom til en av hyttebilveiene skilte vi lag - turfølget dro tilbake til Tyinholmen, mens jeg ruslet tilbake til teltet mitt ved Fondsbu. En super tur med uventet, men veldig hyggelig turfølge!

Over Langeskavlen med utsikt over Bygdin og Galdebergtinden.