Steinbakte boller og en nyskjerrig svartbjørn (28.06.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point FOB Viking I (1,130m)

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Strålende vær, men tåke neddover dalsiden. Planen var å returnerer til Stranda, fylle opp sekkene med mat og gå opp til FOB Viking I igjen. Tok 2 timer å gå ned til stranda å før vi kom dit hadde tåka letta og sola varma opp rask. Vi varma opp vann og begge fikk seg en dusj i varmtvann med Sea to Summit Pocket Shower, og uten kald vind under dusjinga! Vi fyrte opp bål, baka oss boller for noen dager frammover før vi returnerte til FOB Viking I. Igjen ble vi påminnet hvor forferdelig det er å komme seg fram i jungelen mellom 1500 og 3000 fot med tunge sekker, men nå hadde vi med oss mat for de neste 10 dagene.

På tur opp møtte vi en svartbjørn på 3000 fot, han så ut som å komme rett ned fra FOB Viking I og vi var nesten litt redde for at han hadde raida campen selv om vi ikke hadde mat lagret der. Bjørnen hadde tydeligvis planer om å gå ned i skogen akkurat der vi kom opp, så på 80-100m avstand fikk vi kontakt med han. Prøvde å starte en trivelig samtale med bjørnen, selvsagt både norsk og engelsk i monsen-stil men det endte med at bjørnen stakk sin vei etter å ha sett å hørt på oss i 2 minutter.

Vi gikk opp til campen og den var like hel. Tydeligvis er tissing rundt teltet meget effektivt!

Kat og GPS-spor
Morrasutsikt fra FOB Viking I
Det ble bollebakst
Med syltetøy!
Utsikt fra 3000fot
Svartbjørn på 80-100m hold

Woow!!

Written by Icemann99 30.08.2014 21:40

Tenker pulsen steg en liiten anelse da.. :-)