Kvassryggen-Høgdebråtet (08.08.2014)

Written by Dagis (Dag Erlend Lohne Mohn)

Ascents Høgdebrotet (2,226m) 08.08.2014
Kvassryggen (2,071m) 08.08.2014
Tidlig start 0745 fra Vargebakkan for å rekke 2x2K- topper i løpet av dagen. Datteren på 12 har gått endel i fjellet, men likevel greit å ha god tid på en såpass lang tur. Solskinn og vindstille på morgenen, og værmeldingen sa at det skulle holde seg greit gjennom dagen.
Bra humør ved start Vargebakkan. Begge toppene i bakgrunne.

Forbi Knutshøe og over brua. Fulgte elva vestover mot Gjende et stykke og deretter 90 graders sving mot stigningen og bekken fra Bukkehåmårtjønnet. På den måten slapp vi mesteparten av de våte myrområdene i dalen. Grei sti gjennom kjerr og liten bjørkeskog ved Semmelægret, og etter kort tid var vi på vei oppover den fine stien på sørsiden av bekken. Vi bestemte oss for å hoppe over Bukkehåmåren for å spare tid men også fordi den ikke var over 2K. Vi holdt til venstre for Bukkehåmårtjønnet og hadde første rast i bunn av oppstigningen opp til ryggen mellom Bukkehåmåren og Kvassryggen. Det er lett å se hvor man skal gå opp, man følger den mørke, litt flatere oppstigningen bak tjernet og sikter omtrent på punkt 1899moh.

Ved Bukkehåmårtjønnet
Veien opp på ryggen: Det svarte partiet midt på bildet her som strekker seg på skrå til høyre opp mot horisonten.

Vel oppe på ryggen flater det veldig ut og herfra er det grei og lettgått terreng fram til selve toppen på Kvassryggen. Ikke spesielt kvass, men med flott utsikt mot den kvassere passasjen opp mot Høgdebråtet.

På Kvassryggens toppvarde.
Klar for passasjen bort og opp til Høgdebråtet
Ruta bortover sier seg selv et godt stykke, men etterhvert brukte vi god tid på å studere hva som kunne være beste ruta opp. Vi valgte da å følge en renne med lysere farge, muligens er dette fordi det er et tråkk opp renna. Denne ligger 10-15 meter øst for stupet ned mot breen nord for Høgdebråtet. Renna førte oss langt opp mot toppen, men slutter ca. 10 høydemeter fra platået på Høgdebråtet.
Morsomt opp renna. Bratt, men helt overkommelig akkurat her.

Etter renna bestemte vi oss for å gå noe mer vestlig, men likevel med ok klaring til stupet. Her var det litt i overkant spennende, men vi kom oss opp med god kontroll. Det er betydlig mer luftig og bratt dette siste partiet. Hvis noen har alternative ruter på denne siste biten opp er det hyggelig om de poster det her.

Det siste partiet med renna og til sist klyving opp mot platået på Høgdebråtet.
Litt ekstra stor lettelse å nå toppen denne dagen, og her tittet sola fram igjen.
Gledeshopp på toppen med Tjørnholstind og Steinflytind i bakgrunnen.
Nydelig utsikt mot fremtidige utfordringer på Tjørnholstind og andre topper i området. Ned igjen valgte vi å gå Steinflya ned mot Bukkehåmårtjørn igjen. På sørsiden av den nordligste av Steinflybrean. Veldig kurant, men mye mer grov ur enn på turen opp som gikk i lettere terreng ift stein. Slitne og møre i beina nådde vi bilen i halv sjutiden på kvelden og hadde nesten 11 timer med tur bak oss.
Kryssing av en av sidebekkene ned mot Leirungsåi.

Imponert over 12-åringen og veldig fornøyd selv også.