Nautgardsoksle og -tinden, turleder for TOT (16.08.2014)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Start point Glitterheim
Endpoint Glitterheim
Ascents Nautgardsoksle (2,089m) 16.08.2014
Nautgardstinden (2,258m) 16.08.2014

10 stk på tur fra Glittertinde i tåke og etterhvert også regn og tåke. Ikke mye å se her nei :-(
Fulgte stien som går til Tjønnholet, og skrådde opp lettgått ur der stien krysser Søre Åe. Tåka ødela for utsikten over Nautgardsbrean, bare den loddrette fjellveggen var å se antydning av. GPS'n er kjekk å ha i slikt vær. Gikk videre til Nautgardstinden, hvor grov ur og snøvær overtok. Vel oppe ble det bestemt avgjort at den planlagte turen videre til Austre Nautgardstinden får vente til en annen gang. Ingen protest på det.
Bare 100-200 metern på returen letta det og en formidabel utsikt åpenbarte seg sakte men sikkert. Det er den flottest nedturen jeg har hatt! Etter å ha sett null og niks på vei opp fikk vi nå se hele ruta fra i går og hele ruta fra i dag. Vonde knær og tung opptur var nesten glemt.
Nok en gang takk for en fantastisk gjeng og artigturfølge. Gleder meg allerede til neste års tur!