Gautefallheia + Skuggenatten (Telemark topp 25?) (16.08.2014)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Blekvarden (680m) 16.08.2014
Reinsvassnuten (656m) 16.08.2014
Skuggenatten (706m) 16.08.2014

Gautefallheia

Fint vær og vellykket tur hører ofte sammen. Fint vær er for meg synonymt med å slippe regn, nitidig regn. Det har vært litt sånt i det siste, men i dag var alt perfekt hele dagen, herlig halvskyet vær, flott temperatur. Startet dagen fra Rytterspranget på Gautefall og gikk blåmerket løype opp til Blekavarden, som egentlig heter Nonsåsheia, har jeg latt meg fortelle. Fin utsikt fra Varden. Det er to punkt på 678 moh her oppe, var oppe på begge. Fra Varden fortsatte jeg utenfor sti direkte mot Reinsvatn. Jeg kunne også hatt fulgt sykkelstien, men var ikke klar over denne. Ble fortalt om dette alternativet av et par jeg møtte ved Reinsvatn.

Fra Blekvarden

Reinsvassnuten var virkelig en flott liten gigant. Her var det super utsikt. Møtte flere andre turgåere rundt toppområdet. Tok sykkelstien tilbake opp via Blekavarden. Møtte to grupper med terrengsykelister. En virkelig fenomenal mulighet for sykkel i marka. Masse flott svaberg. Tror egentlig ikke jeg tapte noe tidsmessig på ikke å gå ned her på veien ned til Reinvatn, men sykkelstien er allikevel et bedre alternativ.

Reinsvassnuten fra det høyeste punktet rett bortenfor varden.

Skuggenatten
Etter endt tur på Gautefallheia fikk jeg lyst til å kjøre ned til Treungen og ta Skuggenatten som en avsluttende tur. Ikke lange strekket ned til sentrum så det ble en fin, ekstra kveldtur på tampen av dagen. Hadde kjørt forbi denne toppen før så viste den hadde potensial, men dette ble en lang flottere opplevelse en antatt. Stien går mest på fjell, ispedd fin skogsti. Det stiger bratt her, så høydemeterne går unna. Brukte innpå 55 minutter opp. Mye fin utsikt langs ryggen, her er det bare å ta inn å nyte. Motbakke løpet ”Skuggenatten opp” arrangeres årlig her, tidene det løpes på er bare helt rått. Er man forbi Treungen så er det verdt å få med seg denne toppen. Denne kan fort plassere seg blandt Telemarks 25 fineste toppturer. Dog et minus med installasjonen på toppen, pluss en underveis på stien, men de fleste enser vel ikke slikt en tanke i dag.

Ble 200 bilder denne dagen, men blir nok å gå igjennom og slette noe:)