Skarvflytind-traversen med Morten (15.08.2014)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Valdresflya RV51 (1,234m)
Endpoint Samme (1,234m)
Søre Skarvflytinden (2,210m) 15.08.2014 18:00
Skarvflyløyfttinden (2,250m) 15.08.2014 18:40
Visits of other PBEs RV51 P-plass (1,235m) 15.08.2014 07:15

FLOTT OG SPENNENDE TUR OVER ALLE SKARVFLYTINDENE!

I forrige uke tok Morten kontakt med meg for å høre om vi skulle forsøke oss på en tur sammen til Skarvflytindene. Morten ville klatre sørveggen på Midtre Skarvflytinden og dessuten forsøke seg på å klatre Skarvflyløyfttinden SØ1 fra skaret i nord, rett nedenfor hovedtoppen på Skarvflyløyfttinden. Jeg manglet de fem toppene nord for Søre Skarvflytinden, topper som er relativt utilgjengelige og som det hadde vært greit å få unnagjort. Jeg takket begeistret ja og turen ble planlagt til fredag 15.8. Været var ustabilt hele uken, og vi var alvorlig i tvil helt til torsdag morgen og vi skulle gå.

Ferdig med vadingen av Leirungsåe

Start fra Skrautvål litt etter kl 06 og fra Valdresflya litt sør for Heimdalsmunnen vel 1 time senere. Vi gikk rett vestover og krysset alle små og litt større Raslebekker tørrskodd. Fortsatte opp i skaret sør for Raudhamran og ned igjen til Leirungsdalen. Direkte, fin og lettgått rutevalg!
Etter å ha kommet oss over elven som kommer ned fra breen mellom Munken og Rasletind nesten tørrskodd var det tid for å krysse selve Leirungsåe. Morten valgte et sted (GPS 483760 6809745) han mente det skulle være mulig å steingå elven, og satte i vei.
Et stykke ute i elven ga jeg opp, tok av støvlene og vadet resten. Morten kom nesten over, men siste stykket mot nordbredden ble for dypt og det ble vading for Morten og.
Det var nå ca. 2 timer siden vi startet, og tid for en liten matpause mens vi fikk på igjen støvlene. Så fortsatte vi oppover skråningen mot Tjønnholsoksle. Været hadde vært skyet men opplett hittil, men nå kom det inn en ganske kraftig regnbye.
Og slik skulle været bli resten av turen også - sterkt vekslende forhold med tidvis regn/sludd/snø/tåke, men også lengre perioder med lettskyet vær og glimt av sol.
Pga behov for å fylle vannposen ble det til at vi valgte å gå opp den relativt bratte østryggen mot

Tjønnholsoksle
Glatt svartlav/navlelav på steinene opp langs østryggen. Klyving og klatreklyving oppover ryggen med ett litt kinkig punkt/opptak omtrent halvveis oppe pga glatt fjell og dårlig friksjon (grønn trekant). Oppe på toppen kl 1215. To varder på omtrent samme høyde, men den nordligste virket marginalt høyest. GPS her 480660 6811056.

Den nordligste varden på Tjønnholsoksle
Blå himmel og glimt av sol på Tjønnholsoksle
........ men så kommer tåken sigende innover Skarvflytindene

Etter en matpause fortsatte vi nå over den sørlige delen av Skarvflybreen og opp den snøfrie skråningen mot

Midtre Skarvflytinden Sør
Oppe her på dagens første for meg nye topp (2K nr. 361!) kl. 1340. Liten varde på GPS 478805 6811354. Morten var da på full fart bortover eggen mot Midtre for å finne standplass og å klargjøre for klatringen til Midtre. Jeg ruslet etter, men ble litt i tvil da jeg så den skarpe og eksponerte eggen videre mot Midtre. Fikk kontakt med Morten og spurte om råd som lød som vanlig: følg rygg vær trygg! Slik ble det, men jeg syntes denne ryggen var litt ekkel med eksponert klyving langs eggen på vått og glatt fjell, og var glad da jeg endelig var trygt fremme ved foten av Midtre.

Morten på toppen av SKFT Midtre Sør. Foto fra NØ
Varden på SKFT Midtre Sør. Søre og Skarvflyløyfttinden i bakgrunnen
Varden på Midtre Skarvflytinden Sør med hovedtoppen på Midtre bak i tåken

Midtre Skarvflytinden

Vått og grått da vi kom opp på Midtre
 ...men en stund etter ble det sol, og ryggen mot de Nørdre Skarvflytindene kom til syne
Morten ved standplass sør for Midtre Skarvflytinden
Toppen på Midtre til venstre i bildet. Nørdre Skarvflytind i bakgrunnen

Morten hadde rigget ferdig standplass på ca. GPS 478709 6811460, og var klar til å starte klatringen mot Midtre mens jeg sikret. Vi brukte Morten sitt 60m heltau. Fjellet var vått og glatt med svært dårlig friksjon. Morten vurderte først to steder rett over standplass, men ga opp dette og søkte litt ut mot venstre (SV) der han fant en lovende renne. Cruxet her var å komme seg opp første del av rennen og å finne fotfeste på en liten fjellknatt midt i rennen for å komme videre oppover. Morten kom seg greit opp, og etablerte standplass rundt en bergnabb på toppen. Så sikret han meg - som trengte litt hjelp fra tauet i nederste del av rennen - opp til det flate topp-partiet. Klatringen er gradert til 3, men under dagens forhold vil jeg karakterisere det som 3+ og kanskje 4-. Morten sier selv at han ikke er noen klatrer, men jeg ble virkelig ordentlig imponert over hans klatreferdigheter opp her. Selv hadde jeg aldri våget meg på dette uten sikring! Liten varde på toppen av en stor stein på GPS 478667 6811460. Morten ville gjøre alt klart for rappell ned igjen fra Midtre, og sendte meg avgårde mot de nørdre Skarvflytindene som ikke var synlige pga tåke. Jeg begynte å gå nordover, og fant en varde jeg trodde indikerte riktig vei. Men herfra ble det bare brattere og brattere, og jeg skjønte etter noen minutter at dette ikke var veien. Når jeg ser på GPS-sporet i ettertid viser det seg at jeg nok var på vei tilbake under og vest for toppen på Midtre der det er en alternativ omgåelse i vestflanken som beskrevet i Bibelen! Retur til Morten på Midtre. Nå hadde været klarnet opp, og veien videre nordover var klar og tydelig! Sammen fortsatte vi til den første av småtoppene

Skarvflytinden N1

Skarvflytinden N1. N2 og Nørdre i bakgrunnen. Foto: Morten
Skarvflytinden N1 fra nord. Leirungstindene i bakgrunnen

Dette er en liten haug i terrenget med PF 14 i forhold til Midtre SKFT. GPS 478124 6811930 som på PB. Været var nå blitt riktig så bra med sol og flott utsikt - faktisk det aller beste været vi hadde på hele turen. Jamen var vi heldige som fikk oppleve slike forhold på Skarvflytindene, selv om gleden ikke ble langvarig! Videre mot

Skarvflytinden N2
Dette er også en liten kul ØNØ på ryggen med PF10. Liten varde på GPS 478037 6812160, mine koordinater 10-15 m avvikende i forhold til PB (478045 6812145).
Morten tok dette bra bildet av en fornøyd knutsverre på N2!
Morten på vei mot Skarvflytinden N2 (mot høyre). Nørdre i bakgrunnen
Morten på toppen av N2

Nørdre Skarvflytinden
Småbratt opp til denne. GPS på det østligste topp-punktet 477959 6812277 (PB 477950 6812300). Dette var nr. 5 av dagens nye topper og topp nr. 365 på PF 10 listen!! Et aldri så lite jubileum takket være Morten!

Vi nærmer oss Nørdre Skarvflytinden
Godvær på toppen av Nørdre!
Fra Nørdre Skarvflytinden. I forgrunnen N1 og Midtre. Lenger bak fra venstre Søre Skarvflytind, Skarvflyløyfttinden, Austre og Vestre  Leirungstinden, Vesle og Store Knutsholstind, Burchardts Tind og pinnaklene på Knutseggen
Fra Nørdre Skarvflytinden. I forgrunnen N1 og Midtre. Lenger bak fra venstre Søre Skarvflytind, Skarvflyløyfttinden, Austre og Vestre Leirungstinden, Vesle og Store Knutsholstind, Burchardts Tind og pinnaklene på Knutseggen

Klokken var blitt nesten 16, og vi tok fatt på returen. Morten hadde allerede rappellert ned fra Midtre da jeg kom frem dit. Etter litt organisering fulgte jeg på med en grei 20m rappell ned til Morten. Godværet hadde sagt takk for seg. Nå var det blitt helt overskyet og litt sludd. Vi fulgte eggen tilbake til Midtre Skarvflytinden Søre, ned i skaret mot Søre Skarvflytinden, opp på denne, ned igjen i skaret mot sør og opp på Skarvflyløyfttinden. På vei opp hit hadde jeg nærkontakt med en nysgjerrig, liten røyskatt som lurte på hva i all verden vi gjorde her oppe!

I skaret vest for Skarvflyløyfttinden SØ1
Morten var allerede ned ved foten av SØ1 da jeg var oppe på hovedtoppen. Det er en grei, men meget løs nedgang til skaret fra hovedtoppen, først rett sørover, så dreining mot øst til skaret der det er en skarp liten pinnakkel like vest for den bratte veggen opp mot SØ1. Morten var i full gang med å vurdere forholdene som var langt fra optimale. Morten hadde sett seg ut en renne litt mot høyre (sør) i veggen som beste alternativ, men fjellet var ekstremt glatt, tåken hang ned rundt oss og det sluddet. Dessuten var det allerede langt på dag (klokken var neste 19), og forsøk på klatring ville ta meget lang tid. Vi bestemte oss for å droppe forsøket på SØ1. Jeg foreslo at vi kunne gå ned skaret mot høyre (vest) med tausikring, men skråningen er meget bratt og løs, og Morten turde ikke stole på at vi ville finne standplass nedover her.

Ikke akkurat optimale forhold i skaret ved Skarvflyløyfttinden SØ1.....
Morten studerer forholdene ved SØ1 fra pinnakkelen i skaret. GPS-bildet som tappet de siste kreftene av batteriene!

Vi måtte snu. Dette var selvfølgelig skuffende, og sikkert mest for Morten. Jeg hadde i utgangspunktet regnet med å ta en separat tur til sekundærtoppene sør for Skarvflyløyfttinden, og var kjempefornøyd med den fine og spennende turen vi allerede hadde hatt sammen over alle Skarvflytindene.
Vi hadde nå valget å returnere over Austre Leirungstinden eller Skarvflyløyfttinden og Tjønnholsoksle. Vi valgte det siste. Da jeg tok et foto med GPS-en sa antagelig batteriet takk for seg og slo seg av uten at jeg merket det før vi var nede på breen på vel 2000. Dette førte til at det ble vel en time uten GPS data og et feilaktig spor på tracket - se tekst under kartet.
Vi returnerte til hovedtoppen og ned i skaret mellom denne og Søre. Derfra ned østflanken i snøbart område på glatte og løse steiner til breen der jeg fikk satt inn nye batterier på GPS-en.
Klokken var blitt 2030 da vi var tilbake på Tjønnholsoksle. Her dimmiterte jeg Morten som hadde avtalt tur til Store Skagastølstinden dagen etter slik at han skulle slippe å vente mer på meg.

Den lange tilbaketuren
Ruten fremgår av GPS-tracket. Ned SØ-flanken av Oksle, behagelig vandring over snøfeltet øst for toppen og videre nedover mot Leirungsdalen der jeg stort sett fulgte sporet fra oppturen. Været ble mer og mer ufyselig. Det regnet kraftig, mørket begynte å sette inn og Leirungsdalen lå i tåke. Det ble en lite trivelig tur på ca. 2t nedover mot dalen. Nede ved Leirungåe gikk elven stri med høyere vannstand enn på turen opp. Klokken var snart 23, og det var bare å komme seg over elven i den siste rest av dagslys. Jeg valgte vadested litt nedenfor der vi gikk over sist i et flatt og rolig område. Da jeg allerede var gjennomvåt vadet jeg elven med støvler og tøy på. Vannet rakk meg til midt på lårene på det høyeste, men det gikk helt greitt å komme seg over med støtte av en stav. Vadet også elven fra Munken-breen før jeg tok en lengre pause ved elvebredden. Jeg hadde heldigvis med tørt tøy i sekken, og skiftet over til dette. Herlig følelse å bli tørr og varm igjen! Sendte SPOT-melding til Astrid om at alt var OK. Fortsatte i lyset fra hodelykt langs stien på sørsiden av dalen til det flate området vest for Raudhamran. Her så jeg plutselig at det lyste i mange dyreøyne i et stort område. Jeg skjønte ikke med en gang hva dette var for noe, men oppdaget etterhvert at det var en hesteleir! Spesiell opplevelse var det ihvertfall! Returen vest for Raudhamran gikk greitt, men det ble verre videre østover på flaten med utallige små og større Raslebekker som hadde vokset adskillig i løpet av dagen, og som det var mer eller mindre kjelkete å komme seg over. Tørrskodd ble det så absolutt ikke! Terrenget er heller ikke spesielt lettgått i mørket og orienteringspunkter manglet. Jeg forsøkte å holde GPS-tracket med det ble endel "sjangling" underveis! Endelig tilbake ved bilen kl 03. Herlig å kunne skifte til tørt tøy, åpne en pose Sørlandschips og en kald Pepsi Maxi og nyte tilværelsen i en god varm bil!!
Tusen takk til Morten for en alle tiders tur. Selv om den ble mer langvarig enn antatt, er jeg meget godt fornøyd. Fem nye relativt utilgjengelige 2K topper, spennende klyving og klatring langs eggen, utfordrende værforhold og til sist men ikke minst - kjempehyggelig og tålmodig turfølge!

Tomt batteri på GPS-en (uoppdaget) førte til en feilaktig, rett linje på GPS-tracket fra skaret ved Skarvflyløyfttinden SØ1 til et stykke ned på breen 2010 moh. Det advares på det sterkeste mot å forsøke å følge dette "sporet"!
Av samme grunn som over er ikke tilbaketuren over Skarvflyløyfttinden kommet med på høydeprofilen

Imponerende!

Written by Øyvindbr 21.08.2014 14:24

Imponerende hvordan du nærmer deg fullført liste nå! Prøver å fortelle folk som faren min og andre på hans alder om hvordan han 70-årige bergenseren stadig flyr rundt på stortoppene og straks er ferdig med å samle. Men får som regel til svar at ingen er like og at alle kan ikke holde på som han...:)

Sv: Imponerende!

Written by knutsverre 21.08.2014 18:05

Takk for hyggelig kommentar, Øyvind. Det går da fremover om ikke så fort! Utholdenheten er bra, men tempoet kunne og burde vært adskillig bedre.......

Skarvflytind-Traversen

Written by Eikås 20.08.2014 13:10

Gratulerer med alle Skarvflytindane :) Flott rapport å lese og den frista stort :) :)

Sv: Skarvflytind-Traversen

Written by knutsverre 20.08.2014 13:32

Tusen takk for det Janne! For en fjellgeit som deg er ikke dette den store utfordingen! Artig å lese om alle turene du går og artige rapportene med flotte bilder. Ta gjerne kontakt om du er i Bergensområdet!

• +

Sv: Sv: Skarvflytind-Traversen

Written by Eikås 22.08.2014 15:20

Ja, så

Written by Olepetter 19.08.2014 17:59

dere dro likevel, ja. Gratulerer, men misunner deg ikke turen under slike forhold. Er nok blitt kresen på været, jeg. Aner jeg en smule travel 2k-samler nå? :)

Sv: Ja, så

Written by knutsverre 20.08.2014 10:25

Stemmer nok det, Ole-Petter. Tiden begynner å bli knapp, og været får komme i annen rekke. Men vi var heldige på den måten at vi hadde ganske fint vær oppe på ryggen av Skarvflytindene.

Takker samtidig for din fine turbeskrivelse og GPS-track på samme tur 29.7.2012! Alltid kjekt å ha dine rapporter som utgangspunkt.