Caddyloffing på Averøy og Frei 2/3 (19.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Storklimpen (372m) 19.07.2014

Fortsettelse fra Fredagsloffingen...

FAGERFJELLET/HOLSTUVA (634m)

Jeg våknet i bilen på moloen ved småbåthavna i Naustvollan og det var et aldeles nydelig vær. Etter en rask frokost satte jeg kursen mot Kårvåg og deretter mot Folland (skiltet). Etter 2,5km tok jeg til venstre og parkerte ved en diger fjøs. Herfra gikk Karma og jeg 2,8km opp til Vassdalsvatnet. Her fant jeg en sti som ledet opp til ryggen mellom Holstuva og Gulltanna, og deretter opp til Holstuva (totalt 1,4km). Vi ankom toppen 09:40 og kunne nyte en aldeles nydelig utsikt...

Utsikt sørvest fra Holstuva

Etterpå gikk turen videre over Gulltanna og Storknøken langs sti før jeg satte kursen mot Vassdalsvatnet - og her fant jeg ingen sti. Vi var tilbake ved bilen 10.55 etter 9,9km og 660 høydemeter.

BJERGA (212m)

Så kjørte jeg mot Vebnestad og tok av nordover mot Flatset. Etter 1,9km langs Bafjorden parkerte jeg ved ei postkassebu med mose på taket. Her fulgte vi en grusvei 550m i retning sørvest. Ved enden krysset jeg en gresslette (veldig mye hjort på Averøya!) og fant en urgammel traktorvei som snodde seg oppover men forsvant. Etter en stund var jeg "off-trail" og måtte bare gå i retning toppen.

Vi ankom varden 12:05 og jeg antok dette var toppen. Turen var ganske irriterende som det var. Og så ble jeg i tvil om jeg var på det høyeste punktet eller om det var den haugen 300m lenger vest. Jeg måtte selvsagt over å sjekke. Jeg fikk ikke svaret der og da, men i etterkant synes det som at den vestlige haugen er den høyeste. Så vendte jeg tilbake til toppen med varde og kvilebenker.

For å gjøre turen maks irriterende fulgte jeg nå en tydelig sti i sørøstlig retning som jeg raskt mistet. Så var det mer vasing i våt skog før jeg plutselig kom på en gammel traktorvei som ledet meg ned til veien langs Bafjorden - ca. 0,7km sør for der jeg hadde parkert. Turen ble totalt på 4,3km og 250 høydemeter

Karma på Bjerga - vardetoppen

RISTUVA (406m)

Nå trengte jeg en tur på sti og jeg husket at jeg hadde sett skilt mot Ristuva rett nord for Vebenstad. Jeg kjørte dit og parkerte. En storfamilie kom samtidig og vi gikk ut sammen. Jeg gikk raskt fra de og fulgte den fine stien opp skogen.

De 3km til toppen gikk radig og jeg ankom toppen 13:45 - 45 minutter etter at vi la avgårde. Jeg snudde etter å ha tatt noen bilder og passerte de andre et stykke nede i skogen. De hadde små barn som jobbet seg tappert opp skogen. Det ble totalt 6km og 400 høydemeter.

På Ristuva

STEINSVIKVATNET

Nå var både Karma og jeg gjennomvarme og Karma viste tegn på å slite i varmen. Jeg kjørte derfor til Steinsvikvatnet (som jeg fikk vite ikke var drikkevann). Det var ganske myrete men på andre siden så jeg en flytebrygge og en dame og jeg kjørte dit og spurte om vi kunne få hoppe uti. Det var NESTEN en nødsituasjon. Vi var velkomne til det og fikk vite at brygga var lagt ut for bare en time siden. Etter en DEILIG dukkert takket jeg for gjestfriheten og satte kursen mot Kvitneset på østsiden av øya.

Neste gjøremål var en dukkert i Steinsvikvatnet

ENGVIKLIA (278m) og STORKLIMPEN (372m)

Jeg parkerte litt sør for Kvitneset (stor parkeringsplass), krysset veien og fulgte en skogsvei mot noen hytter. Her svingte vi skarpt til høyre og etter 150m kom vi til et umerket stikryss. Vi tok til høyre og fulgte en tydelig skogssti til toppen av Engviklia. Klokken var 15:50 da vi kom dit.

På toppen av Engviklia

Etterpå returnerte vi til stikrysset og tok til høyre. Her fulgte vi en tydelig sti vestover, krysset strømlinja og kom opp til ei lita bu med noen fantastiske stoler med utskjæringer. Rett ovenfor var det en postkasse og herfra var stien vag. Den gikk an å følge et godt stykke men da det nærmet seg toppen mistet jeg den. Det resulterte i allefall i at Karma fikk seg enda i et bad. Aldri så gale at det ikke er godt for noe...

På toppen av Storklimpen

Klokken var 16:40 da vi ankom toppen og etter en grei retur kom vi tilbake til bilen etter 6,4km og 500 høydemeter.

BREMSNESHATTEN (130m)

Lørdagen var fremdeles ung og jeg satte nå kursen nordover. Jeg hadde bare 1 topp igjen på Averøy-lista mi og det var Bremsneshatten. Etter litt frem og tilbake fant jeg frem til Bremsnes skole (nå barnehage?) og fant grinda hvor stien startet.

Stien gikk opp til Bremsneshola hvor jeg fikk en spontan lyst til å klatre i den flotte fjellveggen og de boltede rutene. Kanskje en annen gang. Hvem vet...

Stien opp til selve Bremsnestoppen var bratt og det var et lite punkt hvor jeg måtte manøvrere Karma bittelittegrann. Vi kom til toppen 18:30 og Averøy kommune var nå komplett - i hvertfall med pf100 lista.

Bremsneshatten

SILDVOLDNESÅSEN (163m)

Kvelden var fremdeles ung og jeg måtte nå tenke på hva jeg skulle gjøre på søndagen. Jeg trodde i utgangspunktet at Averøy ville fylle hele helga mi. Men nå lå jeg FORAN SKJEMA for å si det slik...

Det var naturlig å forflytte seg til Frei og begynne å BAGGE TOPPER der og jeg tenkte at jeg kunne avslutte dagen med Sildvolnesåsen. Men først var det bading i Raudsandbukta!

Avkjøling i Raudsandbukta

Så gikk turen til Frei og helt ned til Flatsetsundet før det bar vestover og så nordover mot Møst. I krysset ved Møstavågen tok jeg til venstre (Amundøy) og kjørte 400m før jeg svingte til venstre igjen og parkerte etter 100m ved en smal asfaltvei som gikk opp gjennom skogen.

Etter litt møtte jeg en annen vei og der var det skilt mot Sildvoldnesåsen - 2,9km. Jeg syntes 2,9km hørtes voldsomt ut. Jeg hadde forventet 1km - ikke nesten 3km!

Stien var lett å følge og da jeg mente jeg burde være i nærheten av toppen forstod jeg at stien bare tok meg OVER skogsåsen og at selve toppen ikke var markert. Etter litt off-trail virksomhet fant jeg frem til høyeste punkt. Klokken var nå blitt 20:00 og jeg merket at jeg var begynt å gå litt lei. Jeg gledet meg nå STORT til å finne et sted for natten...

Utsikt fra Sildvoldnesåsen

CAMP MØSTAVÅGEN

Vel tilbake ved bilen, etter 2,4km og 180 høydemeter, satte jeg kursen nordover utover mot Møstvågen. Det er mange små øyperler her ute. Jeg valgte imidlertid å parkere bak en nedlagt fabrikk som gav sårt tiltrengt skygge og lite innsyn. Karma virket veldig fornøyd med valget. I tillegg kunne vi se rett over til Lågfjellet - som jeg tenkte vi skulle besøke neste morgen.

Det ble en ny minneverdig kveld med god mat - Sigdal helsprøe knekkebrød med Ridderost og dansk salami. Og et par øl selvsagt. Ihvertfall nok til å sovne inn en smule brisen og glede seg til neste dag på tur...