Urdalsnuten kommunetopp nr 150/403 og høyest i Vest-Agder:) (13.08.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Urdalsknuten (1,433m) 13.08.2014
Visits of other PBEs Stavskar (994m) 12.08.2014
Stavskar og Bossbu parkering (710m) 12.08.2014
Bossbu (1,030m) 13.08.2014

Kjørte riksvei 9 oppover Setesdal og tok av ved skilt mot Berg i Valle og kjørte oppover til parkering rett før sti mot Stavskar/Bossbu (bomvei 30kr for siste stykket inn til parkering for sti til Stavskar/Bossbu). Fulgte merka løype til Stavskar der vi tok lunsjpause og fortsatte så videre merket løype til Bossbu. Brukte ca 5 timer på turen som er ca 14 km. I sommer har de satt opp ny hytte på Bossbu og heldigvis for oss så var de ferdig med bygginga to uker før planlagt, så hytta var igjen åpen for overnattingsgjester. Kjempefin hytte!! Neste morgen satte vi kursen mot Urdalsnuten. Vi hadde hele dagen på oss og gikk først til vadestedet over bekken ved Revsvatnet, men det var veldig mye vann i bekken så vi bestemte oss for å ta en omvei til Urdalsnuten. Fulgte stien mot Kringlevann forbi Nuten der vi forlot stien og fortsatte opp mot Heimre Skammestien og til Revsdalen som vi gikk ned. Fulgte bekken fra Revsvannet nedover forbi flere småvann for å prøve å finne ett greit sted å komme over, men mye regn i det siste har ført til mye vann så det endte med vading med vann nesten til livet. Gikk så mot Urdalsnuten ved å krysse dalen mellom vann 1155 og 1228 og gå opp neste dalsøk. Tåke på toppen så siste fem hundre metrene gikk vi på gps for å finne varden. Regn og vind på toppen men stor fin varde og postkasse med bok. Hjemveien fulgte vi i sporene til Haky, dvs langs bekk ned til småvann på 1220, ned mot sørsia av vann 1028. Over Snorrodden via to broer som gjorde at vi slapp vading mellom vannene der. Ved Snorrevadi skrev Haky at han hoppet fra stein til stein, men nå var det så mye vann at vi vasset til godt opp på lårene i til dels stri strøm. Vi gikk så over Snorreheii og ned på stien fra Kringlevann mot Bossbu. Overnattet på Bossbu igjen før vi neste dag gikk samme vei tilbake til Berg i Valle. Dagsturen til Urdalsnuten ble på nesten tre mil og vi brukte ti timer inkludert pauser og vadinger. Fra toppen og ned brukte vi litt over 2,5 timer. Det var en veldig fin tur i flott terreng tross nesten konstant regnvær. Rune var med til topps, mor og Asbjørn snudde ved vadingen ved Revsvatnet så ble ikke med til topps.

Gratulerer

Written by Olepetter 16.08.2014 11:31

med mange nye topper, men vel bekomme med været på denne... En av de mest tidkrevende i Sør-Norge, tror jeg.

Sv: Gratulerer

Written by Sola19 16.08.2014 22:03

Takk for det, men jeg har ikke sjangs til å holde følge med deg og ditt turtempo;) Leste turrapporten din før vi la ut på tur, og du hadde nok litt mer utfordrende tur enn vi tross for at vi hadde mye regn og flomstore bekker:)

• +

Sv: Sv: Gratulerer

Written by Olepetter 17.08.2014 09:40

Gratulerer!

Written by morsor 16.08.2014 00:11

150 topper - en milepæl! Nå mangler du bare 253... ;)

Sv: Gratulerer!

Written by Sola19 16.08.2014 21:50

Takk, fint å få en kremtopp som nr 150 og har forhåpentligvis mange fine fjellturer igjen før jeg er helt i mål;)