Raudskreda Stortoppen (13.08.2014)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Isvassåga p-plass (380m)
Endpoint Isvassåga p-plass (380m)
Ascents Raudskreda Stortoppen (1,219m) 13.08.2014

Vi hadde tenkt å gå fra Nordsjona, hadde sett ut vei oppover langs Nordfjordbekken. Men da vi kom dit var grinda låst og flere meter høyt gjerder rundt. Viste seg å være hjorteoppdrett der. Uaktuelt å gå gjennom der med hundene. Bestemte oss for å sjekke ut veien inn til Fagervollvatna i stedet. Viste seg å være anleggsvei uten bompenger. Valgte å kjøre lengst inn til kraftstasjonen nede ved vatnet.
Utrolig kontrast mellom nakent sva landskap i øst og grønt område i vest. Tidvis gikk det ganske raskt når en kunne gå på langs av svaene. Vadet den overraskende store elv øst for 380 vatnet. Vadested med sva under, så ganske greit å krysse over. I ettertid fant jeg ut at elva kommer fra overføringstunnel fra Sjuniogfemtivatnet 3.5 km lenger nord.
Truende skyer i sør, vi ble skeptisk på torden. Tok nistepause mens vi så an utviklingen. Etterhvert fikk Egil overbevist meg om at været gikk østover. Vi fortsatte til hytta ved øverste vatnet ble litt usikker på om det ble for langt, fordi det var mye opp og ned når vi nå måtte gå på tvers av svaene. Elva nedfor 424 vatnet kunne vi hoppe over, rant i en smal sprekk. Men så kom vi inn til en grønn oase ved Øvre Fagervollvatna, med en koselig gjeter bu. Vi ble enig om å sette igjen Ivrig der, så han slapp å slite seg ut på toppturen. Tjoret Ivrig i døråpningen, så han skulle føle seg tryggere. Her inne gikk det mye lettere å gå, så da fikk vi troen på at vi skulle komme oss til toppen. Greit videre oppover, vi gikk ganske rett opp til breen, så til høyre og opp nordryggen. Fikk litt skodde helt på toppen men fortsatt grei utsikt.
Når vi kom ned igjen til bua var det kommet en familie med to unger fra Mo som ventet nede ved vatnet, hadde blitt «skremt» bort fra hytta av Ivrig. dvs, var redde for at det var andre på hytta. Vi pratet lenge med dem, de skulle ligge over der, veldig hyggelige par. Returen videre gikk ganske greit, klarte å gå litt beinere på nå. Rotet bare helt på slutten, en fristende sva hylle var lite lurt å følge, vi burde heller gått ned til vatnet og fulgt samme traseen som vi gikk innover.

Holmvatnet
Startet ved Isvassåga p-plass.
Lett terreng å bevege seg i, sva på sva.
Kryssing av elv kan by på problemer når en drar med seg hunder som er redd vann...
Fikk en ekstra lang pause for å se an været, flaks vi slapp unna tordenbygene.
En oase dukket plutselig opp her ved Øvre Fagervollvatna.
Breen var grei å gå på...
 Ser ned til Øvre Fagervollvatna.
Enkel kliving opp ryggen.
Tre som er fornøyde med en ny topp i samlingen.
De firebeinte hadde ikke like god friksjon på potene som vi hadde på skoa.
Ser over til Høgtuvbreen.
Da har vi fått besøkt Raudskreda som ligger der bak..

Firbeinte

Written by otto 09.08.2016 20:17

Tror ferien er timet perfekt. Mye bra vær i Nordland de neste dagene. Mulig dere skal lengre? Det er jo nesten endeløst med flotte topper >500m pf i nord. Ps har du kjøpt inn nok hundefor..

Sv: Firbeinte

Written by opps 09.08.2016 22:29

Tror jeg går etter 750 m pf. listen og enda da har jeg alt for mye å velge i. Hundefor har jeg nok av men spørs om jeg har nok energi...Starter forsiktig i morgen med Spanstinden om regnet gir seg.

Firbeinte

Written by otto 09.08.2016 10:58

Så ut til å være en fin tur dette Oddveig. Det ser ut som hundene deres takler alle typer fjell og underlag. For et herlig liv disse firbeinte har med deg og Egil.

Sv: Firbeinte

Written by opps 09.08.2016 20:11

Ja hundene er flinke til å ta seg frem og de har jo så lyst til å være med på tur. Gode turkamerater er de. Nå har jeg endelig ferie og startet med to kjøredager til nord, håper å få noen fine topper uten regn.