Sylvetjønn rundt (12.08.2014)  4

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Liaberget (1,720m) 12.08.2014
Saukampen (1,684m) 12.08.2014
Tessefjellet (1,595m) 12.08.2014

Denne turrapporten kunne også fått navnet "Mirakelet ved Smørlie", men mer om det senere.

Dispensasjon ble innvilget noe før leggetid, og trimtur til Sylvetjønn ble iverksatt. Rullet inn på bomvei ved Tesse (50 kroner - PBE lagt inn) og parkerte litt før Smørlie. Været hadde sett ufyselig ut på vei inn, men det var faktisk et lite vindu her. Både østover og vestover var det flust med mørke skyer.

Satte igang langs merket kjerrevei inn mot Sylvetjønn. Her skal det visstnok være skikkelig monsterørret, men har ikke hatt mulighet til å teste ut ryktene ennå. Vannet forvaltes av Lom fjellstyre, for de som måtte være interesserte.

Tok av mot toppen et stykke før vannet. Det begynte å blåse opp underveis, så vanter og lue måtte frem. Ellers holdt det med shorts og genser hele turen. Sto på toppen etter noe over en time, og fikk fin utsikt med nydelig kveldssol.

Nautgardstind og Nubber i skyene
Kvitingskjølen sett fra Liaberget

Fortsatte deretter mot Saukampen, men farten måtte avpasses noe på grunn av at joggeskoene mine kranglet litt med den ugreie småura. Gikk dog greit - tror jeg skal la fjellstøvlene ligge oftere. På toppen blåste det ganske friskt, så etter en cola fortsatte turen videre.

Mot Blåhøe/Jetta
Liaberget

Gikk litt tilbake samme vei, før jeg fortsatte østover mot Tessefjellet. Her er jeg overbevist om at peakbook-elementet ligger en 50 meter unna faktisk toppunkt - kunne i hvert fall ikke se noe høyere punkt fra der jeg sto, og GPSen virker å være for nøyaktig til å bomme med så mye. Om noen kan endre det, skal jeg være behjelpelig med å uthente et mer nøyaktig koordinat fra GPS-loggen min

Saukampen
Gråvåhøe og Nordre/Søre Koppe

Deretter nedover og rett på østsiden av Sylvetjønn. Lettgått her, men vått et par steder. I lia nedover bilen jogget jeg litt og var fornøyd med snitthastigheten. Satte meg i bilen og kjørte hjem i godt humør.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at GPSen min var borte. Dette var da andre gang på tre uker at jeg hadde prestert å legge igjen GPSen, og nå var navigasjons-budsjettet mitt for de neste årene solid skrapa. Kom på at jeg måtte ha latt den ligge på bakken ved bagasjerommet da jeg pakket inn i bilen. Siden jeg hadde brukt noen ganger frem og tilbake på å snu på den trange veien, var jeg overbevist om at jeg hadde rygget over den. Måtte allikevel ta en tur tilbake å kikke, og kjørte avgårde i elendig humør. Men da jeg kom fra fant jeg den - HEL! Et sant mirakel. Humøret bedret seg betraktelig, selv om jeg hadde kjørte en time ekstra og ikke var i seng før klokka 00.