Fanaråken i sterk vind, men god utsikt. (09.08.2014)

Written by haugert (rune haug)

Ascents Fannaråken (2,068m) 09.08.2014
Visits of other PBEs Fannaråkhytta (2,068m) 09.08.2014

Fanaråken i sterk vind, men god utsikt.

Vi startet fra Sognefjellet 09:30, og satte kurs mot Fanaråkbreen. Etter 2 timers gange var vi der.
Etter innbinding i tau og på med 12-taggerne - satte vi i gang med breen. Den var blå og fin, ikke så mye snø så det var enkle forhold. Vi tok sikte på "sommerruta", og ville opp den is og snøflangen lengst øst. Det hang noen tau der, men som jeg forsto på bestyrer på hytta, så går ikke dnt den ruta lengre nå, men heller vinterruta. Jeg antar at det er pga forholdene som er på breen. Med tanke på overgang fra bre til fjell (gleppe), og rasfaren over breen. Det lå flere steiner slengt utover breen, så vi måtte være forsiktige da vi kom over på fjell, for her lå det mange steinblokker som var klare til å segle nedover. Vi følte litt ekstra på dramatikken eter som det blåste, vil anta en styrke på 20 m/s, ekstra spennende å få dette elementet å ta hensyn til.

Snart oppe på Fanaråkplatået.

Det et er en egen stemning oppe på Fanaråkhytta, trange kår og sosialt! Vi var vel 26 stk som skulle overnatte fordelt på 32 senger, så vi hadde overhode ingen ting å klage på. Natten før, hadde det overnattet 110 stk! Motbakkeløpet fra Turtagrø ble arrangert denne lørdagen, så det var mange som ønsket å være publikum på toppen ved mål gang.
Utover kvelden tok vi vindbilder ute, etter som det fortsatt blåste en god del. Vi hadde god utsikt, så det ble tid til å nyte den også.

Soloppgang
De som sto opp tidlig, ca 04:30, fikk med seg en fin soloppgang. Undertegnede tenkte at det ikke ble noen spes fin soloppgang slik som været så ut ved midnatt, så han trakk dyna godt over ørene og gikk glipp av hele seremonien, men men pytt pytt.

Utsikten rundt frokosttid, var det heller ikke så mye å si på egentlig. Hurrungane viste seg fram flere ganger, og selve majesteten, Storen, dukket opp av skyhavet sånn som det passet han selv.

Konklusjon
Det blir flere turer hit til Fanaråken, det er helt sikkert. Neste år kommer vi til å sette opp arrangerte turer hit som inkluderer denne ruta over breen tur og retur, overnatting og mat.

Vi brukte ca 5 timer opp, og 6 timer ned på denne turen. Ingen stresstur altså :-)