Lågheia, Høgheia og Talstadhesten (10.08.2014)  6

Written by Karina GSM

Start point Hauglia, Elnesvågen
Endpoint Hauglia, Elnesvågen (913m)
Ascents Høgheia (695m) 10.08.2014
Talstadhesten (913m) 10.08.2014
Over 1000 effektive høgdemeter og nesten mila endte kveldsturen på. Vi kjørte til Elnesvågen, Fræna kommune, og parkerte ved lysløypa øverst oppi Hauglia. Det er utgangspunkt for alle tre toppene, men veien skiller Talstadhesten fra heiene ved Haukåssetra.

Hadde lagt opp ruta og vi valgte å gå opp via Lågheia. Her kan du nyte en storslått utsikt over Fræna med det samme du når over skoggrensa.

Lågheia, 520 m.o.h.

Fra Lågheia går du i lett terreng i ca 20 min så er du oppe på Høgheia, som er noe mer spektakulær enn hva den ser ut til fra Lågheia.

Høgheia, 694 m.o.h.
 Når en runder toppen av Høgheia står du plutselig på en lang fjellrygg med ett brukbart stup hele veien..ganske stilig.
 Planen deretter var å gå ned ryggen av Høgheia 200 høgdemeter, for deretter gå rett opp på Talstadhesten, altså 500 høgde meter rett opp. Og fra her vi stod på toppen av Høgheia, var vi slett ikke sikre på at dette var mulig!

Men vi valgte i alle fall å gå ned for å vurdere forholdene, og allerede da var vel egentlig valget tatt. Vi skulle gjennomføre plana vi !

Kursen var rett ned ryggen og deretter rett opp!
 Og det var virkelig overkommelig, både å gå ned ryggen og komme seg opp bratta på andre siden, selv om det var veldig veldig bratt :)

Noen små drikkepauser oppi bakken måtte til. Da var det bare å holde fast på sekken og håpe på at ingen eiendeler trillet ned. Bra stigning her altså..

Endelig begynte terrenget å flate seg litt ut, Høgheia virka plutselig lav og vi var nesten oppe. Et godt stykke der vi holdt til høyre og til slutt gikk oss på varden på Talstadhesten.
Talstadhesten 913 m.o.h
Super utsikt, Langvatnet rett nedenom, Raudtua, og Stemshesten og Melen til høyre.
Også her er bratte stup..
 Vardene på Talstadhesten

Da var det den lange veien ned fra Talstadhesten. Da gikk vi den "vanlige" ruta som går hit. Nesten litt eventyrlig stemning av solnedgangsfargene, seieren over å mestret både fjellryggen og gått Talstadhesten "rett opp", og ikke minst den fantastiske utsikten. Her ser du både Romsdalsfjella og havgapet :)

Sola er i ferd med å finne veien ned bakom Skalten.

Den siste delen av turen går gjennom den norske jungelen, vil tro at denne stien ikke er synlig på flyfoto engang. Og dette gjelder de vel 2 km under skoggrensa før vi treffer Haukåssetra igjen. Føltes evig langt, men en herlig variasjon til resten av turen.

Her er merka sti, umulig å tulle seg bort i hvert fall!
 Haukåssetra, der vi 4 1/2 time tidligere tok til høyre. Nå velger vi veien ned til bilen.
En  variert rundtur som anbefales. Garantert ikke siste gang på disse toppene, og det bestilles samme værforhold som denne dag ;)
En variert rundtur som anbefales. Garantert ikke siste gang på disse toppene, og det bestilles samme værforhold som denne dag ;)

Toppers topptur!

Written by Dryasanne 26.07.2022 01:06

Begrepet «sterke kvinner» fikk en helt videre omfang etter at jeg leste dette…

Har jo gått tilsvarende, ettersom vi ikke fant den behagelige, slake turstien - opp på Smisetnebba, dvs ytterst, kvassbratt opp røysa på Dauen, bratt kysthei er en særrstilling, den gir en brutal luftighet etterhvert, så vakkert «at ein knapt kan andast»!

Så bra turlogg!

Written by Elene 13.08.2014 12:59

Så flott turbeskrivelse du har skrevet!! Fantastisk å være på tur med deg :-)