Grindane (07.08.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Grindane parkering (1,195m)
Endpoint Grindane parkering (1,195m)
Ascents Grindane (1,724m) 07.08.2014
Vest for Grindane (1,564m) 07.08.2014
Visits of other PBEs Grindane parkering (1,195m) 07.08.2014

Endelig ble det mulig å ta noen dagers fri fra fjøset. Etter morgenstellet og forberedelser, kom Hans Thorvald og jeg noe sent avsted fra Nygaard. Kjørte over fjellet til Fagernes, hvor vi stoppet for å kjøpe matvarer m.m, og deretter stopp på Ryfoss for å fylle diesel. Rett før Grindaheim i Vang kjørte vi inn Helinveien, bomavgift 60 kr., og deretter Smådalsveien, bomavgift 50 kr.. Denne fulgte vi til veiens høyeste punkt på brekket mot Smådalen, hvor det var skiltet til Grindane. Gikk på godt og for det meste tørt fint råk i en bue til venstre for Grindetjernet, før det gikk bratt opp til sadelen mellom Grindane og Belgjinøse (Grindane vest). Her var et høyt reinsgjerde med klyvele over. Herfra rett opp på Grindanes toppunkt. Flott utsikt på toppen i alle retninger, hvor vi også skrev navnene våre i toppboka. Ingen helt uberørt topp, et solcellepanel for et eller annet sto klin inntil varden. På nedtur var vi bortom et lite toppunkt ved ei stor kløft, med flott utsikt mot Helin. Vel nede igjen på sadelen ved reingjerdet, tok vi av oss sekkene og gikk raskt opp på Belgjinøses nordtopp, eller Vest for Grindane, som den heter på Peakbook. På nedtur presterte vi å gå litt feil og kom nesten bort til det lille tjernet på flaten under Belgjinøse. Fant fort tilbake til råket og derpå raskt tilbake til bilen, etter å ha tilbakelagt 12 km på tur. Brukte 2.56, flott turvær, stort sett overskyet men god sikt.
Tilbake i bilen kjørte vi tilbake til Grindaheim, og videre forbi Tyinkrysset til parkeringsplassen ved Fondsbu, hvor vi ankom samtidig med Johannes som kom fra Førde. Prøvde først å få rom på Fondsbu, men der var det overfylt, så vi ble henvist til nyåpnede Eidsbugarden, hvor vi fikk rom og bestilte deres langhelgpakke. Dette var mitt første besøk inne på Eidsbugarden, ett flott sted med mye historie både på og i veggene.