Geitadalstinden og Ulvanosa (10.08.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Uskedalen (90m)
Endpoint Samme (90m)
Ascents Geitadalstind (1,210m) 10.08.2014 13:40
Ulvanosa (1,248m) 10.08.2014 14:50
Visits of other PBEs Ulvanosa Parkering (90m) 10.08.2014 10:30
Låganose (515m) 10.08.2014 11:40

FULL KLAFF DENNE GANGEN!

Nytt besök i Rosendal hos våre gode venner Johan og Anne i forbindelse med slektstreff og lansering av ny slektsbok om Iwer Moss og hans etterkommere. Uvær dagen i forveien med skader på trær og båter, men Yr hadde meldt bra vær for denne søndagen, og denne gangen slo det heldigvis til! Vi kjørte til Ulvanosa Parkering hvor det er god plass til 10-12 biler, og gikk på god grusvei opp til et kalkingsanlegg NNV på Geitaryggen. I følge våre venner er dette en adskillig greiere adkomst i forhold til alternativ rute fra Døsland på vestsiden av elven i Uskedalen. Godt merket og ryddet sti oppover i skogen langs Geitaryggen tll ca. 400 moh der det begynte å flate ut. Etter ca. en time var vi oppe ved Låganose der det er varde og turbok. Astrid og Eirin (18) valgte å nøye seg med dette. Anne, Johan og jeg fortsatte turen sammen med trofaste og spreke Rakki som koselig turfølge.

Johan og Rakki på vei oppover mot Geitadalstinden
Anne på vei opp den bratte eggen like før toppen av Geitadalstind. Englafjell 1200 moh til venstre

Geitadalstind
Etter Låganose kommer der et stidele (før det som er markert på kartene) der en kan velge direkte rute mot Ulvanosa eller å gå via Geitadalstind. På 1000 moh er det slutt på vegetasjonen. Videre oppover er det bare stein, men lettgått og fint på tørt fjell slik vi hadde denne dagen. Øverst er det en skarp egg med litt klyving før vi var oppe på toppen kl 1340. GPS ved hovedvarden 328142 6642681. Mange mindre varder på toppområdet. Bratt ned langs blanke sva ned mot Geitadalen og Øvre Musland.

Anne, Johan og Rakki på toppen av Geitadalstinden. Hovedtoppen Ulvanosa 1248 i midten i bakgrunnen

Så går den merkete T-stien i bratt steinur vel 100 hm ned mot skaret mellom Geitadalstind og Ulvanosa.

Ulvanosa
Fra skaret lettgått på store steiner og steinheller opp ryggen til hovedtoppen. På vei opp traff vi en kar jeg mente å dra kjensel på. Det var kollega Johannes Brattebø fra Voss som også hadde valgt å legge turen til Rosendal denne helgen! Etter en hyggelig prat fortsatte vi til toppen. Stor varde på GPS 328430 6641524. Her er det bygget et le rundt varden, og det kom godt med for det blåste friskt på toppen. Etter en god matpause retur langs en mer vestlig rute nedenfor Geitadalstinden.

Ulvanosa 1248
Fra Ulvanosa mot Geitadalstinden
Fra Låganose mot Uskedalen
Flott sommervær i Uskedalen

På vei ned ble været riktig så fint og varmt med sol og vindstille. Tusen takk til Anne og Johan for en fin tur og hyggelig turfølge!

Start date 10.08.2014 10:36
End date 10.08.2014 17:46

Absolutt!

Written by knutsverre 11.08.2014 22:32

Mange flotte fjell i Rosendal-området. Ulvanosa er nok på listen din ja. Godt merket og tydelig sti. men bare stein over 1000m. Kvinnherad Turlag er meget aktive, og har merket mange flotte turer.

Høy Pf

Written by otto 11.08.2014 22:22

Sikkert en flott tur dette. Har en kompis i Uskedalen som har anbefalt turen. Da har vi noe å se frem til.!