Lovund (04.08.2014)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Lovundfjellet (623m) 04.08.2014

Etter en ukes padling i Herøy og Vegaøyene hvor et mål var Søla vest for Vega, men som vi ikke nådde pga mye vind hadde vi nå tatt turen nordover fra Breivika rett under Dønnamannen. Etter 40km padlig via Vandve og Åsværet kom vi til Lovund i 18 tiden på kvelden. Det var omtrent havblikk etter en regnfull formiddag og vi hadde hatt dagens andre lunsj med bad i strålende sol ved Vågholmen fyr. Det var meldt dårlig vær med torden fra kl 22 og noen tilbød seg å finne overnattingsplass, mens resten kunne ta seg en tur på Lovundfjellet. Vi padlet inn i Novvika og la kajakkene på land her og fikk oss en flott tur på toppen med vid utsikt til øyriket og Træna. På returen hørte vi bulder i sørøst og trodde først det var fly som gikk gjennom lydmuren ettersom himmelen var helt skyfri. Vi fant fort ut at dette var tordenværet som kom nordover. Det var blitt betydelig gråere da vi nådde kajakkene kl 20:30 og i det vi var ferdige med å pakke ut av kajakkene ved Lovund rorbuhotell kl 21:45 åpnet slusene seg. Etter mange dager i telt hadde resten av følget booket inn på Lovund Rorbuhotell pga værmeldingen. Varm dusj, oppredd seng og ferdig middag inntatt med vin sittende ved et bord var en nytelse spesielt når det pøste ned ute. Dagen etter kunne vi nyte en lang frukost i gråværet og vente på at vinden skulle avta såpass at vi kunne fortsette vår tur østover mot Solværet på ettermiddagen.