Vistkjerringa (26.07.2014)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Vistkjerringa (1,239m) 26.07.2014

Etter to fine dager i Børgefjell, var turen kommet til Eiterådalen og Vistkjerringa. Kjørte til veis ende på platået vest for Sirijordet. Fulgte her skiltet sti sydover mot Litlskardvatnet og tok nordover fra denne like øst for pkt 472 og så opp på Sirijordsaksla. En seig topp med meget vill natur på de øvert dragene melom Sirijordsaksla og Vistkjerringa nord for pkt 1122. Her var det hyller, kløfter, vatn og snøfonner i herlig forening som måtte omgåes evt krysses. På toppen så jeg rett ut i øyparadiset nord for Vega hvor de neste dagene skulle tilbringes med kajakk. Returen la jeg litt syd for Sirijordsaksla og fikk noen fine sva nedover mot myrene like vest for pkt 472. Fant en ny og mye bedre sti tilbake til bilen. Denne gikk ca 100 meter øst for den jeg hadde fulgt da jeg startet og kom ut på veien ca 20 m øst for der stiskiltet står merket til Litlskardvatnet. Litt gjenngrodd akkurat i starten fra veien og opp det første skardet. Denne anbefales og går tidvis på noe som kan ligne en opparbeidet skogsbilvei.
Tydelig at det må være grotter i området for denne stien gikk på en rygg med et meget markert jordsynk på vestsiden der det var rent en flomelv tidligere som bare var forsvunnet i bakken. Tid ca 7 timer t/r