Børgefjell i maksvær og Nord Trøndelags Høyeste topp. (24.07.2014)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Jetnamsklumpen (1,512m) 24.07.2014

Kom til parkeringen på svensk side ca kl 14 og ettersom været var fortreffelig og det aldrig blir helt mørkt på disse trakter på denne årstiden la jeg i vei innover fjellet. Fulgte omtrent samme rute som 500fjell. Det ble bratt og luftig mot slutten opp nordveggen mot toppen, så det var fint å se fonna lengre vest man kunne skli ned. Det var ganske varmt så jeg forventet å se en del rein på de høyeste snøflekkene, en flokk på flere hudre dyr ble observert på en snøflate i skyggen øst for toppen på vei ned. Jeg hadde meg et bad i kulpene øst for grenserøysa. Her var det virkelig spa avdeling. Utsikten var perfekt, men ulempen var at kaldtvannsbadet manglet. Godt å ligge uti her og kjøle seg litt og få skylt av seg litt svette. Slo opp teltet og overnattet ved bilen da jeg var tilbake etter ca 8 timer. Super tur med god utsikt til morgendagens mål: Kvigtind.