Bonustur til Gjendehøe (07.08.2014)  5

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Gjendehøe (1,257m) 07.08.2014 12:18

Da vi hadde god tid ble det en topp til denne dagen - Gjendehøe. Parkerte ved nedkjøringen til Leirungsbuin og satte i gang, først på vei og deretter på T-merket sti. Bestemte oss for å ta en rundttur, og startet med å gå bratt opp øst-ryggen på fjellet. Hendene måtte tidvis opp av lommene, men helt uproblematisk. Underveis i en litt utrast renne i bakken kom vi over den største markjordbær-engen jeg noen sinne har sett - og vi kunne nesten spise oss mette på søte, røde bær. En sjeldenhet, vil jeg tro. Blåbær var det også nok av oppover her.

Etter et par varder var vi oppe på det faktisk høyeste punktet og tok en liten kaffekopp. Det ble litt surt, så vi gikk ganske fort videre. Plutselig skvatt jeg litt til da et svært fly kom seilende opp bak vest-siden av Gjendehøe - det må ha flydd utrolig lavt over Gjende! Ropte og veivet til Eva som gikk noen meter lenger frem - "Fly!". Men flyet gikk nesten i ett med fjellene i bakgrunnen (selv om det var svært nære) og Eva fikk ikke øye på det før det tok litt høyde og ble synlig mot himmelen. Da skvatt hun ganske godt til - piloten må ha fått seg en god latter. Ble ganske perpleks selv, så det tok en stund før jeg fikk dratt fram kameraet for å ta et bilde av det. Må ha vært et militærfly, og et ganske stillegående sådan!

Rett før flyet dukker opp over Gjendehøe
Militærflyet

Tok den vanlige T-stien ned og rundt fjellet, og var enige om at dette hadde vært en overraskende morsom tur til et fjell som ikke akkurat ruver i terrenget. Mye av det hadde selvsagt ikke så mye å gjøre med selve toppen.