Ingulssjøhøe, Gravdalsknappen og Sikkilsdalshøe (08.08.2014)  4

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Gravdalsknappen (1,692m) 08.08.2014 09:03
Ingulssjøhøe (1,667m) 08.08.2014 09:03
Sikkilsdalshøe (1,778m) 08.08.2014 09:03
Panorama vestover fra Sikkilsdalshøe.

Fin formiddagstur med ojnordheim (Ole Jacob Nordheim). Eva skulle på Kvitingskjølen og ungene i barnehagen, så da åpnet det seg en kort tur på fjellet.

Kjørte fra Vågå cirka åtte, og parkerte et stykke inn på Griningsdalsvegen, der jeg mente å ha sett en blåmerket sti ved et tidligere besøk. Vi kunne i realiteten bare parkert i nærheten Grasvikje, for stien passerer her. Startet i sol, men det skyet ganske raskt over. Grei sti, men nok ikke av de mest brukte. Merkingen er noen år gammel, og man må konsentrere seg litt for å følge den. Etter litt vierkratt og myr i Storkvølven mistet vi den, og skrådde opp gjennom ura til dagens første topp, Ingulssjøhøe. Ingen fantastisk utsiktstopp, men helt grei. Raskt nedover igjen.

Mye reinsdyr på turen, men bildene av dem ble ikke noe særlig. Kort stopp på Gravdalsknappen, som vi var innom mer eller mindre fordi det ikke er noen vei utenom. Fin varde. Ned igjen, før oppstigningen mot Sikkilsdalshøe startet. Her kom vi over en særdeles interessert røyskatt, som vi fotograferte en stund. Satser på at Ole Jacob sine bilder ble bedre enn mine.

Lang slak sisteetappe opp mot toppen, der vi møtte to nederlendere som var svært lite snakkesalige og en svenske som tok igjen for begge to. Han var ute og løp i fjellet og hadde vært ute en tur på Sikkilsdalshornet. Så ut som han hadde sponsoravtale med La Sportiva! Utsikten var, på grunn av været, noe dårligere fra Sikkilsdalshøe enn jeg hadde håpet.

Nedturen ble lagt på vest-siden av Grauthaugen, der det var litt brattere og noe mer uveisomt. Men helt greit. Stien tilbake til bilen fra Grasvikje.