Snøhettatraversen (07.08.2014)

Snøhetta (2,286m) 07.08.2014
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 07.08.2014
Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 07.08.2014

Klatretur til Dovrefjell sammen med Odd Arne, Johnny og Ole, hvor vi gikk den klassiske Snøhettatraversen fra hovedtoppen og vestover.

Vi kjørte oppover til Hjerkinn Onsdags kvelden. Tok skyttelbussen videre opp til Snøheim, hvor spiste middag og tilbragte kvelden og natten.
En meget alpin start, og vi var på toppen av snøhetta hvor vi tok "lunsj" kl.07:50
Da var frokostserveringen enda ikke åpnet nede på Snøheim.
Som Oddis spurte: "Er det vi som er tidlig oppe, eller dem som er sent ute?"
Hver får gjøre opp sin mening...

Etter å ha ruslet over på Midttoppen og nedunder Hettpiggen var det på med selen. Vi delte oss i to taulag for å få klatre mest mulig. Jeg klatret opp på en taulengde og tok opp Odd Arne. Johnny fulgte etter med Ole. Vi delte natulig nok tau på rapellen ned fra piggen til skaret mellom denne og Vesttoppen. Tok sjansen på å rapellere helt ned i ett stykke, ettersom vi enkelt kunne klatre opp igjen med de ekstra tauene dersom det skulle bli noe kluss.

Vi traverserte oss innunder Vesttoppen og bort til innsteget.
Odd Arne ledet opp første taulengde forbi 4+ risset. Jeg fulgte etter, vi veklset, og jeg tok til på andre taulengde. Etter å ha klatret fra-høyre-mot-venstre et stykke, på det som for oss så ut som den opplagte veien videre, ble det etterhvert ganske hårete klatring. Her hang det igjen endel utstyr i veggen. Nyere BD-kamkiler med karabinere, slynger og det hele, så det var tydelig at folk hadde vert her før og fått hastverk med å dra hjem. Det viste seg etter en stund at jeg burde tatt av fra risset/hyllesystemet og oppover bare noen få meter etter standplassen. Jeg fikk plent klatre ned igjen og forsøke den varianten, og jovisst var ikke kaminen der plutselig.
Med solid sekk på ryggen ble det en trang fødsel før jeg var på neste standplass.
Odd Arne tok sjarmøretappen til topps. Grei klyving for det meste her, med et par fine opptak helt på slutten.
Johnny og Ole fulgte etter i samme sekvensen som oss, bare uten blindveien min da selvsagt...

Flott i fjellet denne dagen!
Vi hadde psyket oss opp på regn og kjipe forhold, så dette lille værvinduet var kjærkomment.
Tåkedottene hadde lekt rundt oss hele formiddagen og skapt trolsk stemning, frem til vi toppet ut på Vesttoppen.
Nå skinte det for alvor opp, med fantastisk vær.

Allmenntilstanden min var ikke helt 100% denne dagen så jeg takket av etter fullført travers og tuslet nedover til Snøheim. De andre gutta ville fortsette videre å gjøre et forsøk på Larstind.