Hermannsnasa (07.08.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point CARL JOHANS KLEV (180m)
Ascents Hermannssnasa (1,035m) 07.08.2014

HERMANNSNASA (KJENTMANNSMERKET VERDAL)

Vi var fire fra Namsos, Høylandet og Verdal som planla tur til Hermannsnasa. Vi kjørte svenskveien opp til parkeringa ved Carl Johans klev. Første biten går etter pilegrimsleia. Den grasvokste veien er barbert for gress. Etter brua tok vi av til høyre etter stien mot Havervollen. Like før Havervollen går det en meget god rødmerket sti mot Hermannsnasa. Oppe på høyden mot de lange myrene som må passeres stoppet merkingen plutselig. Herfra kunne vi se Nasa langt borte. Nasa var innhyllet i tåke, men YR lovet sol fra klokka ni, og det ble sol hele dagen og tåka forsvant. Vi gikk helt opp til grensa til Meråker og gikk den meget godt merkede stien som brukes av Meråker Mountani Challenge. Løpet går fra Guddingsvika (Båtskyss hit) og første topp er Hermannsnasa. Løpet er 70 km og går over ni topper, de fleste er Peakbooktopper, altså et drømmeløp for Peakbooksamlere. Hver tredje kilometer er merket med avstand, og hele ruta er merket med rødfarge hver 10-15 meter. Vårt mål med turen var et klipp i klippekortet for Kjentmannsmerket i Verdal, og innhenting av kode for Ti på topp i Verdal. Returen gikk etter de laange myrene tilbake til Carl Johans klev.