Eftermiddagstur til Gloptind (28.07.2014)  4

Written by jakob (Jakob Larsen)

Start point Memurubvu
Endpoint Memurubu
Ascents Gloptinden (1,678m) 28.07.2014

Årets fjeldtur startede fra Memurubu, idet det var vores hensigt at indlede med en bestigning af Surtningssua, hvis vejret talte for det.

Efter en natbustur fra København til Oslo efterfulgt af yderligere en bustur fra Oslo til Gjendesheim havde vi ved vor ankomst til Memurubu behov for at strække benene en smule, og til det formål valgte vi at kaste os over Glopstinden.

Vi fulgte stien mod Besseggen frem til skiltet mod Glitterheim. Her forlod vi stien og søgte nordvest op mod fjeldet. Snart dukkede Gloptinden op, og vi kunne planlægge vores rute nærmere. Vi besluttede at omgå de første knolde på østsiden, ikke nogen særlig god ide, eftersom vi med tiden endte på nogle stejle skråninger. Vi klarede os dog op på toppen af højdedraget, og fortsatte dernæst uden problemer til toppen, hvor en fremragende udsigt udover Rusvandet ventede.

På returen holdt vi os til toppen af højdedraget og ramte således også Besseggen-stien en anelse mere mod vest, end vi havde forladt den på opturen.