Skjolden på Barmøya (03.08.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Ø for Smottelidvatnet (160m)
Endpoint Ø for Smottelidvatnet (160m)
Ascents Skjolden (545m) 03.08.2014
Visits of other PBEs Parkering Skjolden (160m) 03.08.2014
Tursti Skjolden (386m) 03.08.2014
Skjolmen sett fra fergeleiet

Dag 2 i Selje; I går var det Varden på Selja som ble besøkt. I dag skulle Skjolden på Barmøya bestiges. Været var ikke helt på topp da vi ankom fergeleiet ved Sandvik halv ti om morgenen. Vi var veldig i tvil om fergerutene men fikk bekreftet at det skulle gå en ferge klokken ti. Og det gjorde det. Vi fikk også forklart hvor vi skulle kjøre og hvor vi skulle gå;

Fra ferga svingte vi mot høyre, kjørte 400 meter og svingte så krapp venstre i retning "Fjellet". Vi kjørte denne veien 1,8km opp til toppen av veien (160m) og parkerte ved en parkeringsplass avmerket med tømmerstokker.

På andre siden av veien fant vi et skilt som pekte til Skjolden. Vi fulgte en vag, men tydelig rås mot vestryggen. Det viste seg å være et hjortetrekk og vi møtte først stien (som gikk rett nord for oss) ved 310m. Videre opp ryggen var stien nå merket med små steinvarder inntil vi terrenget gikk over til myr.

Det regnet på toppen så utsikten var litt redusert. Men det var tross alt kjekt å endelig ha vært her!