Eksotisk kommunetopp (04.08.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Eime (28m) 04.08.2014

Som 500fjell (Sondre Kvambekk) tok jeg kontakt med Edvin på Kvitsøy, på tlf 93831136. Han stilte gjerne opp med transport ut til Eime, og sier fortsatt at "bestigere av Eime" gjerne kan kontakte ham. Hadde med sykkelen min, men rakk knapt å tråkke skikkelig i gang, før jeg var framme ved båtbyggeriet til Edvin. Fikk en kjapp omvisning, før vi gjorde klar for en lyntur ut til Eime.

Edvin har selv bygget båten vi skulle bruke ut til Eime. Han er født på Kvitsøy, og var en skikkelig patriot og ypperlig representant for denne vesle kommunen!

Turen ut tok vel snaue ti minutter, og jeg hoppet lett i land, mens Edvin ventet i båten.

Det var ikke store turen som ventet, men en bratt variant opp til toppen ble valgt, opp en gressrenne som krevde litt klyving.

En betongpåle markerte punktet, og jeg fotograferte og filmet litt, mens måkene lagde leven rundt meg. Det hadde de ingen grunn til, da fredningsperioden for våren nettopp var utløpet (31.juli). Men dette var kanskje første besøket på en lang tid av tobeinte, så da vakte det vel oppsikt i fugleverdenen...

Utsikt tilbake mot Kvitsøy:

Videopanorama fra toppen:

Returnerte kjapt til båten via en litt enklere rute, og nå dundret vi imot sjøen tilbake til Kvitsøy, og fartsvind og motvind rev så det pep i ørehåra. Hele utflukten hadde tatt totalt 35 minutter. Tok nå farvel med min hyggelige guide, som fikk 600 kr for tjenesten, selv om han bare ville ha 500 (fortsatt).

Kvitsøy "sentrum" sett fra fyret.

Rakk en liten sykkeltur på Kvitsøy også, og stakk oppom fyret, før jeg tråkket tilbake til fergekaia. På ferga satt jammen Edvin, sammen med kone og en gutt som måtte til røntgen i Stavanger. Ikke bare-bare å bo slik i utkant-Norge da. Vi fikk en hyggelig samtale på veien tilbake til Mekjarvika på fastlandet også.

Kart som viser båtturen ut: