Artig formiddags-rundtur (04.08.2014)

Ascents Heiahornet (775m) 04.08.2014
Heiahornet vest (774m) 04.08.2014
Småsilhornet (737m) 04.08.2014

Kjørte fra Jørpeland mot Furuneset, på relativt smal vei til tider. Kom til en svær parkeringsplass etter rundt 6 km, og parkerte her.
Det var merket rute over demningen og østover til topps. Det gikk veldig greit i joggesko - stien var fin og tørr, og jeg nådde den høyeste toppen i øst på snaue timen. Så her at det var merka sti ned mot øst også...

Det artige Småsilhornet i sør fristet mer, så jeg gikk umiddelbart ned flanken til denne; noe bratt og småklyving. Så oppdaget jeg merka sti i klyvinga opp til denne toppen, og passerte et artig skar med en diger stein som var fastkilt:

Minner om Kjeragbolten...

Angret ikke på denne avstikkeren, som var artigere enn Heiahornet. Så fra Småsilhornet opp på den imponerende bratte sørveggen på Heiahornet:

Heiahornet - høyeste punkt sett fra Småsilhornet i sør.
Fra Småsilhornet i sør får en reineste flyfotoet av ruta tilbake mot Liarvatnet i vest.
Videopanorama fra Småsilhornet:

Tok en god pause på toppen her, og filmet og tok bilder. Småsilhornet anbefales på det varmeste! Fulgte så nysgjerrig stien ned, og som jeg tenkte ledet det ned i Småsildalen. Denne var noe våt for mine joggesko. Ved Furuneset så jeg meg tilbake;

Heiahornet til venstre (høyeste punkt kan ikke sees) og Småsilhornet til høyre, sett fra Furuneset i vest.

3t på tur - og nå ventet avtale om båtskyss ute på Kvitsøy til lille Eime, så jeg satte kursen mot Stavanger...