Mellom to heftige regnskyll! (03.08.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bandåsen (513m) 03.08.2014

Kom fra Lammanuten i NV, og fikk en del kjøring for å komme meg ut på Ombo. Det gjorde imidlertid lite, da regnet høljet ned hele formiddagen. Etter fergeturen fantes det ingen vei langs NØ-kysten til Seltveit, slik inntegnet i NAF-boka mi!
I stedet ble det kjøring i sør, og etter hvert vestover på smale veier, før jeg kom meg nordover på øya, og kunne svinge østover. Puh, endelig framme. I dag ble det langt mer bilkjøring enn turgåing - det er jeg ikke så glad for.
Det jeg derimot var glad over, var et visst opplett i været. Da var jeg ikke sein om å legge i vei, men med regntøy i sekken. Prøvde nå også på å bruke fjellstøvler igjen, etter å ha hatt en mulig begynnende betennelse i venstre ankelknoke. Det gikk sånn tålelig greit, med en sokk surra rundt foten like over knoken, for å få avstand fra støvelen her.
Greit på vei forbi Seltveit, og så ok sti oppover bratta inne i skogen. Svært vått og sleipt alle steder, og jeg tok det derfor med ro - og brukte stavene aktivt for å unngå fall.
Ved gps 32 V 331895 6575489 på rundt 275 moh skal en være litt oppmerksom, da jeg holdt på å gå feil sti. Ta av opp til høyre her!

Brukte vel en halvtime omtrent opp til topps, og utforsket straks toppen i nord, som kunne virke like høy. Det var den definitivt ikke. Oppdaget en rødmerka sti som kommer opp til toppen fra øst. I bedre vær hadde jeg kanskje utforsket denne på veien ned, men nå begynte det så smått å dryppe litt, og jeg gikk kontrollert samme vei tilbake. Likevel ble det et par nesten-fall i glatt gjørme og på såpeglatte steiner.
En times tid på tur, og nå satte det inn med høljeregn igjen. Jammen var jeg heldig!