Høyholmstinden - Helgelandskysten (04.08.2014)  5

Ascents Høyholmstindan (1,015m) 04.08.2014

Norges største pf-topper
4.8.2014

Først traff vi Enoksen på kaffebrenneriet i Forvik. Han tipset om normalruta til Høyholmstinden. Vi var også innom kommunehuset på Vevelstad. Turid kunne fortelle at skilt, merking og turbeskrivelse snart var på plass. Startet fra Brøløs og gikk forbi låven midt ut på jordet. Krysset gjerdet og kom innpå rødmerket sti i skogen. Merkingen tok brått slutt dermed fulgte vi turbeskrivelsen til Enoksen. Valgte en bue opp berget sør for Sandosbekken. Deretter krysset vi bekken Drogsåa. Tok sikte på en godt synlig oppreist stein før neste motbakke. Passerte flere digre steinblokker nord for Brenndalstinden, som lignet mer på en avlang rygg. Fortsatte opp de kuperte svaene i V-skaret. Her traff vi på delvis merket rute og et utlagt tau. Det var flere varianter opp berghyllene i det nordvendte og fuktige skaret. Oppe på Brendalstinden gikk det lett over svaberget til Høyholmstinden (1015). Glimrende utsikt over Helgelandskysten. Ps. Kuttet litt på returen og gikk ned nord for Drogsåa til Sandosbekken.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

Mot Vevelstadsundet
Svaene i V-skaret
Tvillingtoppen med Vega i det fjerne