Rundtur rundt Grøneheia (04.08.2014)  4

Written by rusletempo

Ascents Grøneheia (669m) 04.08.2014 18:50

Av topper i umiddelbar nærhet til der jeg bor så var denne siste på lista. Nå brukes ordet "topp" veldig løst her fordi Grøneheia er mer et rundt platå som reiser seg opp fra fjellet rundt. Turen gikk fra rasteplassen via Ytre Knapstad-støylen og videre mot Indre Knapstadstøylen. Stien er meget fin (bratt et par plasser) og godt merket helt fram til Indrestøylen. Herifra og til topps er valgene flere. Jeg gikk opp på østsiden - som virker som den enkleste veien. Et lite stykke før toppen fløy det opp ca 10 stk. ryper mens en hjortebukk gikk å trasket i bakgrunnen. Et merkelig øyeblikk.

Toppunktet var ellers ganske anonymt, men med fin utsikt mot Løkkebøen og vatna rundt. Dette er nok ikke en mye besøk topp i området og den kommer fort i skyggen for både Eikefjordstøylen, Hovlandsstøylen og Blånipa som turmål. Men turen er virkelig å anbefale - særlig stien inn til Indre Knapstadstøylen kunne by på flott natur og flott utsikt. Særlig ett punkt var ganske fint der man står på kanten og ser rett ned i Uravatnet.