Bjørnåsen. Marit. (03.08.2014)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Vollsjøen (680m)
Endpoint Volltjernet (825m)
Characteristic Jogging
Ascents Bjørnåsen (825m) 03.08.2014
Fjellsjøkampen (812m) 03.08.2014

Mens vi besøkte mor på Toten tok Marit og jeg oss en treningstur på gamle trakter på Totenåsen. Vi tok bilen utover i Kolbu og litt forbi Smeby-skolen tok vi av hovedveien og kjørte på almenningsveier langt utover åsen. Forbi Skjølås, Hakksvea, Lønnsjøen og Bergsjøen. Her var vi litt spent på en bom, men den sto åpen og vi kjørte 4-5 km før vi parkerte ved veis ende i nærheten av Vollsjøen.

Vi tok raskt på oss joggeskoa og jogget og gikk litt innimellom opp til Bjørnåsen. Jeg er ikke kjent her og det var tåke så jeg skjønte etter hvert at vi måtte ta orienteringen litt alvorlig. Oppe på den lange myra mellom parkeringen og Bjørnåsen traff vi på em merket sti som gikk rett til topps. På toppen begynte regnet og det fortsatte hele turen videre.

Videre fra Bjørnåsen dro vi sydover ryggen mot Fjellsjøkampen. Ved Blankputten tok vi nok litt feil i tåka og kom litt for mye mot Abbortjern. Kompasset ble imidlertid sjekket og vi fikk retningen opp mot ryggen nord for Fjellsjøkampen og kom etter hvert inn på stien fra Høversjøen. Nå begynte Marit å bli utålmodig og jogget lett i fra meg og var oppe ved tårnet et minutt eller to før meg.

På returen tok vi orienteringen alvorlig og hadde god kontroll med Abbortjern, Bjørnåstjern og Banneputten. Det ble ingen bom på bilen heller denne gangen.

Men...... når vi nådde bommen ved Bergsjøen var den selvfølgelig stengt og låst med hengelås. Ingen muligheter for å åpne den på en lett måte. Jeg fant imidlertid fram jekken for å slå sund kjettingen, men hørte etter noen slag en bil som nærmet seg. Jeg gjemte raskt alle slagverktøy og når bilen rundet siste sving, var alt gjemt og jeg spilte fortvilet. Sjåføren kom ut med et stort glis og lurte på om det var noen problemer!!! Etter litt kom imidlertid nøkkelen fram og vi kunne takke sjåføren for hjelpa. Jeg lurer imidlertid litt på hvem som egentlig hadde låst bommen og bare var ute etter å ha det morsomt på min bekostning.

Marit på Bjørnåsen på Totenåsen i det regnværet begynner.
Har endelig kommet fram til Fjellsjøkampen i tåka.