Averøy: Going back to my roots (04.08.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Bremsneshatten (130m) 04.08.2014
Mekknøken (751m) 04.08.2014
Raudsandberget (172m) 04.08.2014

Tur 1: Meeknøken fra parkering ved Mork. Tok av fra hovedveien der det sto et skilt med Meeknøken. Herfra en bratt grusvei omlag en km før vi kom opp på en parkeringsplass. Her er ikke bomvei men mulig å bidra med en tier eller to i en kasse. Glimrende :-)

Fulgte skogsveien et stykke før den går over til en sti og etter hvert merkes av mot Meeknøken. Svarttråkka rås til topps. Lettgått og fin. Flott utsikt på toppen. Vi tok oss ikke tid til noe særlig stopp på toppen i og med at det begynte å småregne litt. Skilte lag med Ove som ville ha med seg fagerfjellet også. Jeg tok returen ned igjen med Høygravide Linda med termin om 3! dager og kjæresten Kjell Ove.
Tid brukt ca 2.20
Lengde 7,8 km
650 høydemeter
Med på turen Ove, Lind, Kjell Ove og Vinjar

Åpent og lettgått mot Meeknøken
Toppen av Meeknøken med utsikt mot Bremsnes bl.annet

Tur 2: Raudsandberget
I og med at jeg har mine aner fra Averøy og Bremsnes og Grønbukt-navnet kommer derfra var det naturlig å legge turen utom der :-) Jeg har ikke vært her på ca 35 år så det var jaggu på tide! Første stopp på Rødsand. Vi parkerte øverst i ett byggefelt og fulgte grusvei første 250 metrene før det er merket til topps. 8,5 min til topps. Lettgått god rås. Fant ikke noe bok på toppen.
Tid brukt 17 min
Lengde 1,76 km
105 høydemeter
Ove tok turen etterpå. Vinjar fikk hvile;-)

Tur nr 3
Etter å ha vært ut og bivånet Bremsnesgården hvor fetteren til min far holder hus, så var det dags å bestige Bremsneshatten. Fulgte Otto sin vei beskrivelse og tok av ved Bremsnes skole. Parkerte nede ved skolen og gikk gjennom en grind 59 meter lengre opp i veien hvor det var merket til Bremsneshula. God og tydelig rås. Tok av til høgre oppe ved hula og gikk opp til topps fra øst. Bok på toppen. Traff trivelige folk på toppen som tok noen telefoner for å finne ut hvor selve Grønbukta ligger :-) Etter denne korte men flotte lille toppen tok vi derfor turen utom det jeg antar er Grønbukta og hvor min farfar vokste opp ;-)
Med på turen Ove og Vinjar
Tid brukt 39 min
Lengde 1,5
Høydemeter 70

På vei mot Bremsneshatten. Bremsneshula rett frem
Grønbukta :-)

Fin kombinasjon, dette

Written by knutsverre 05.08.2014 18:01

med fjelltur og besøk på steder der slekten kommer fra. Jeg liker å gjøre det samme, men er ikke helt synkronisert for slektsturene var stort sett unnagjort før topptur interessen meldte seg for fullt. Var forresten oppom Bremneshatten for mange år siden i forbindelse med besøk i Kristiansund (Tønder-slekt).

Sv: Fin kombinasjon, dette

Written by ligroenb 05.08.2014 20:24

Ja, det er virkelig kjekt å få det til å klaffe. Ikke ofte vi er på disse kanter og jeg var derfor litt gira på å ta turen utom Averøy. Fikk dessverre ikke truffet noen av personeneog vi måtte forflytte oss med tanke på returen. Men, for meg med ganske liten slekt og spredd for alle vinder så var det kjekt å bare oppleve plassen for en kort stund :-)