Kebnekaise (02.08.2014)

Vierranvárri (1,720m) 02.08.2014
Visits of other PBEs Kebnekaise Fjellstation (690m) 02.08.2014
Kebnekaise stiskille Østra/Vestra Leden (772m) 02.08.2014

Kom til parkeringsplassen i 20-tida frdagen, fikk pakka ferdig utstyret og sykla innover mot Kebnekaise fjellstasjon. La igjen sykkelen etter ca 13 km pga at det ble veldig steinete, men er helt sikker på at jeg sparte mye tid på å bruke sykkel, selv om jeg passerte sikkert hundre svenske spørsmålstegn som lurte på om det gikk an å sykle her. Må nevnes at jeg har mye erfaring med terrengsykling og brukte en fulldempa MTB, uten å skryte alt for mye.

Fant en fin leirplass ca 3 km før fjellstasjonen, hvor jeg satte opp teltet for natten. Skjønte tidlig dagen etterpå at det kom til å bli folksomt oppover i fjellet i dag, når jeg så alt folket på fjellstasjonen og alle teltene omkring.

Turen opp til toppen gikk sakte men sikkert. Dette er faktisk en ganske dryg tur. Når man kommer opp på toppplatået ved sydtoppen, blir man møtt av synet av en veldig flott toppkjegle av is.

Dette er en veldig flott topp med vanvittig utsikt, når man er så heldig som meg som sto der under skyfri himmel, i bare shorts og ulltskjorte. Og i mens den svenske befolkning (for å skjære alle under en kam) sto på kne og skalv, og turte nesten ikke å gå de siste 5 metrene opp på toppen, ruslet jeg rolig og forsiktig bortover, ned og opp isryggen til nordtoppen på fast fjell. Dette var mektig.

Utsikt mot sydtoppen fra nordtoppen

Det spesielle var å finne vrakrester etter det norske militærflyet som så kjent krasjet her i 2012.

Turen tilbake og ned fjellet gikk pent og pyntlig for seg, der man går å gliser for seg selv når man ser mennesker i gummistøvler og hatt, veldig mange i vanlige joggesko, noen med jeans og til og med personer med sandaler.

Jeg telte 138 telt på tur i fra toppen og ned til teltet mitt. I tillegg var det selvfølgelig fullt på fjellstasjonen, og veldig mange var på tur innover med store sekker.

Gikk/sykla tilbake til parkeringsplassen til kl 12 søndagen. Flott tur i flott landskap.

25,75 km
11t og 43min t/r
2095 hm

Minnet på klokka mi ble fullt underveis, derfor litt redusert GPX.

Turmål!

Written by SturlaS 05.08.2014 17:18

Denne turen har jeg også på lista!

Bra tips å ta med sykkel. Det gikk greit selv med tung sekk skjønner jeg.

Ser noen tar denne turen som en rundtur. Vurderte du den muligheten? Gikk det greit uten stegjern?

Sv: Turmål!

Written by FuelEX9 06.08.2014 20:26

Ja, har hatt denne turen på lista mi i lengre tid jeg også.

Angående syklinga, så er jeg prinsipiell fan av sykling der det er "kjedelig" å gå. Og stien inn til fjellstasjonen har noen slike stekninger. Men det må understrekes at dette er virkelig terrengsykling, og for mange ville nok ikke sykling være lønnsomt. Sett grovt på det blir stien gradvis røffere jo nærmere fjellstasjonen man kommer.

Jeg må ærlig innrømme at det ble gjort ganske begredelig research i forkant av denne turen. Jeg kjøpte et kart ved parkeringsplassen, registrerte at det var snø/is på toppen - tok med stegjern. Thats it! Hehe... Så ble det til at jeg fulgte stømmen. Men en rundtur hadde sikkert vært kult.

Apropos stegjern, så ville jeg aldri gått mellom sør og nordtoppen uten. Sørtoppen går fint uten. Den dagen jeg var der, var det sikkert 200-300 pers på sørtoppen, og 3-4 pers på nordtoppen via ryggen (basert på spor)

En tur som virkelig anbefales, tross folkevandring.

Sv: Sv: Turmål!

Written by SturlaS 07.08.2014 00:05

Sv: Sv: Sv: Turmål!

Written by FuelEX9 07.08.2014 09:25

Sv: Sv: Sv: Sv: Turmål!

Written by SturlaS 07.08.2014 21:23
            • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Turmål!