Gjemnes: Duå og Grønfjellet (02.08.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point bomvei til Heggemsetra (180m)
Endpoint bomvei til Heggemsetra (180m)
Ascents Duå (798m) 02.08.2014
Grønfjellet (661m) 02.08.2014

Med Vinjar i selen og Ove. Vi leste sommerrute-beskrivelsen på nettsiden for STIKK UT, trimpost-konseptet for 19 kommuner i M & R. Fulgte naturstien og merking mot Duålisetra. Her traff vi mange blide og pratsomme damer som lurte på om vi hadde gått i ett fra parkeringsplassen uten å stoppe? Ene lurte også om vi hadde gått helt opp dit uten å puste..... Joda, vi forsikret den lystige gjengen om at vi fortsatt pustet :-) og at vi hadde "klart" å gå de knappe 200 høydemetrene fordelt på 2,5 km uten å stoppe :-D

Det var ingen av de vi traff som hadde tenkt seg på Duå. Alle skulle bortom STIKK UT posten ved Stortolla, noe som skulle være Norges største bartre. Vi tok av i et veiskille på stien der det var merket til Øre. Det er den gamle kirkeveien fra Heggem til kirka på Øre. Denne stuen fulgte vi opp i skaret og fulgte derfra ryggen opp mot toppen. Vegetert men lettgått.

Duå 798

Etter en god matøkt på alle tre på toppen av Duå fortsatte vi samme vei tilbake i skaret og gikk herfra over høgda øst for skaret i retning Grønfjellet. Vi hadde opprinnelig tenkt å ta med oss Nebba også, men truende mørkeskyer og et tordenskrall i det fjerne gjorde valget enkelt. Vi peila ut en kurs på gps klokka som gjorde at vi kom innpå veien et lite stykke nedenfor hvor stien gikk av til Duålisetra. Endel vegetasjon og noen granfelt der som vi heldigvis klarte å unngå.

Fra Grønfjellet med utsikt mot Duå

Dette turterrenget er nok kjekkere på ski fant vi ut underveis. Litt slakt og myrete innimellom. Men, flott utsikt fra spesielt Duå.