Kjapp morgentur til Karmøys høyeste punkt (02.08.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Dyrafjellet (171m) 02.08.2014

Dyrafjellet er høyeste topp i Karmøy kommune, og blant de enkleste kommunetoppene i Rogaland. Den beskjedne høyden er forresten den samme som for kommunetoppen i Stokke; Høgståsen.

Jeg tok av fra E134 som passerer rett nord for toppen, og mot Kolnes. Her kjørte jeg rett fram og inn på Dølevegen. Etter 600 m tok jeg av til venstre (skiltet mot husnr 55-83). Kjørte litt forbi stistart (etter 230 m går en umerka sti over et gjerde. En stein til å trå på er lagt ut her.) og parkerte så diskret jeg kunne i en sving litt seinere (60 m) og høyere opp. Det var tidlig lørdags morgen, og en kort tur, så det kunne umulig være til sjenanse at jeg sto litt her...

Så bar det ganske snart over gjerdet, og enkelt bortover tråkket. Etter 100 meter gikk jeg nesten feil, men forsto at jeg skulle skarpt opp til høyre. Brukte vel 10-15 min til topps i rolig gange, og tok et kjapt bilde i morgendisen, før jeg returnerte.