Varden og Selja Kloster (02.08.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Selja (201m) 02.08.2014
Visits of other PBEs Selje Kloster (10m) 02.08.2014

Etter en del år med "nå **MÅ** vi snart få besøkt Selja" kom vi oss endelig avgårde. Vi reiste fra Gurskøy på lørdag morgen og ankom Selje i god tid før 12:30 båten til Bø. Vi hadde såpass god tid at vi både rakk et bad og et kafebesøk før avgang...

Selja beach! Yeah!

Da vi var de eneste som skulle til Bø denne formiddagen gikk båten allerede 12:15. Det tok bare 8 minutter over og vi avtalte med kapteinen at vi ville slutte oss til turistene ved klosteret kl. 13:30 og ta "Klosterbåten" som gikk kl. 15:00 tilbake.

På vei til Selja

Fra Bø fulgte vi veien sørover 0,3km til vi kom til ei grind. Der stod det "Klosteret ->" på et skilt og vi fulgte en søkkvåt sti opp sørøstryggen. Dvs. inne i tjukkeste skogen var det selvsagt skogsbunn, men slitne joggesko var ikke et sjakktrekk i en regnbygeperiode.

Det tok 25 minutter opp til toppen. Det var disig, men heldigvis ingen regnbyger. Etter en liten pause fortsatte vi videre så vi skulle ankomme klosteret samtidig med turistene. Eller "de andre turistene". Vi var vel egentlig turister vi og...

På vei til toppen av Selja

For meg har vel egentlig Selja kloster vært bare "gamle ruiner og greier", men på veg nedover kjente jeg nysgjerrigheten pirre. Da vi fikk øye på klosteret innså jeg at dette var mer enn bare ruiner. Dette var HISTORIE. Mye historie. Viktig historie!

Båten ankom med et par dusin turister. Det var også en svært kunnskapsrik guide og en en kar som var vokst opp her. Det ble fortalt mye interessant den neste timen.

Kl. 15 gikk båten tilbake og vi sjekket inn på Seljevågen Apartments. Vi fikk leilighet i første etasje og det ble feiret med rennafart fra stua og sats over rekkverket. Makan til moro!

Bading rett fra leiligheten...

Mange takk til verdens beste Anne for (bl.a.) en aldeles deilig middag ;)