Telttur i Blåbergdalen (del 1): Blåbergnuten (19.07.2014)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Blåbergdalen (1,055m)
Endpoint Blåbergdalen (1,055m)
Ascents Blåbergnuten (1,585m) 19.07.2014

Telttur i Blåbergdalen (del 1): Blåbergnuten

Fredag 18. juli
Etter 4 fine dager i Bø i Telemark, dro vi tilbake til Hordaland, klare for telttur på fjellet. Vi kjørte anleggsveien opp i Blåbergdalen helt til endes og gikk en liten runde for å finne passende teltplass. Det fant vi på andre siden av vann 1054. Rundt klokken 19:30 hadde vi alle teltene oppe og 20:00 var tomatsuppen klar. Det var 18-19 grader og svak vind, samt en og annen mygg.

Fredagskos med Kims og Hansa/kaffe på 1050 moh.

Lørdag 19.juli
Våknet opp til strålende sol etter en brukbar natts søvn. Jentene sov som en stein hele natten i deres telt, mens mor nok trenger et par netter til i telt før hun sover godt.

God morgen!

Vi tok oss god tid denne morgenen og stekte pannekaker til frokost (til jentenes store glede). Men, omsider var det tid for en tur og vi siktet oss inn mot Blåbergnuten. Jeg hadde ikke tro på at jentene ville komme seg helt til topps, men vi la vei oppover langs Blåbergbekken. Fulgte sti/tråkk opp til ca 1300 moh før det var off trail. Fint og lettgått terreng opp til rundt 1350 moh, da begynte steinuren. Mor og jentene stoppet ved en "lekestein" på 1400 moh og drakk kakao og spiste turkjeks, mens jeg skyndte meg videre opp i uren.

Blåbergnuten sett fra teltplass
"Lekestein" på 1400 moh.

Rundt 20 minutter senere sto jeg på toppen med flott utsikt i alle retninger. Totaltid opp ca 2 timer. Flere snøflekker på vei ned gjorde at returen tok under 15 min og det var god tid til en kopp kaffe for meg også.

Toppen av Blåbergnuten, 1585 moh.

Returen tilbake til camp gikk veldig bra, litt slitne bein, men det ble glemt da det skulle plukkes myrull til kosebamsene. Vel nede i leiren skulle den nye Primusen for alvor innvies og etter en halvtimes tid kunne vi innta et meget godt måltid med grillpølser, stekt champignon og squash, samt ris. Jentene sa at det var den beste middagen de hadde smakt på lenge og jeg (vant til Realtek på tur) må si meg enig.

Undertegnede prøver ut sin nye ETA power primus.
Jentene ivrig i gang med oppvasken..

Etter middag var det tid for avslapning og lek, samt forsøk på å lage krans av myrull. (Ikke særlig velykket). Eldstemann hadde tydeligvis mer krefter igjen for hun besøkte de nærliggende haugene flere ganger i løpet av kvelden. Men god og trøtte krøp de fleste av oss inn i teltene før klokken var 21:00...

Kveldstur til haugene rundt camp'en.

Fortsetter her: "Telttur i Blåbergdalen del 2: Knoda"