Bryggefjellsnuten (15.07.2014)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Li (Bø i Telemark) (350m)
Endpoint Li (Bø i Telemark) (350m)
Characteristic Jogging
Ascents Skjenan (812m) 15.07.2014

Bryggefjellsnuten

Etter en lang dag med bilkjøring over Haukelifjell og til Bø i Telemark, var jeg nødt å få meg litt frisk luft. Spente på meg de relativt nye terrengjoggeskoene (Hoka one one) og kjørte opp øverst i Li. Her er det parkering og godt skiltet sti til Bryggefjell.

Oversiktskart ved stistart. Godt skiltet og merkede stier.

Flott joggeterreng store deler av turen opp. Veldig mye sva og lite bratte stigninger, spesielt fint oppe på platået. Dessverre åpnet alle himmelens sluser seg da jeg kom opp og det styrtregnet i rundt ti minutter. Nok til at jeg ble gjennomvåt og at alle svaene plutselig ble litt mer problematiske, spesielt nedover.

Flott joggeterreng! Utsikt fra toppen mot utsiktspunktet på 778 moh.

Det ser ut til at de fleste som går tur på Bryggefjell besøker utsiktsvarden på 778 moh, mens det nok er langt færre som går helt til topp punktet, som ligger ca 600m mot NV. Jeg fulgte merket sti videre, men denne svingte ned i dalen og jeg måtte krangle meg gjennom fjellbjørk og buskas de siste 50 høydemeterne. På dette tidspunkt var det også begynt å tordne og jeg var ikke veldig høy i hatten. Men, plutselig klarnet det opp over meg og solen skinte på nytt, og tordenskyene forsvant sørover.

Toppen av Bryggefjellsnuten, 812 moh.
Tordenskyene forsvinner heldigvis sørover..
Etter toppen var dokumentert, var jeg godt motivert for returen og bestemte meg for å finne en bedre vei til utsiktspunktet denne gang. Men nei, det gikk ikke helt etter planen. Det var mulig å følge noen varder et stykke, men etter noen minutter mistet jeg disse og det ble nok en gang 100m gjennom et kronglete søkk med fjellbjørk. Endelig inne på stien igjen, satte jeg kursen mot pkt 778 og hvor en flott utsikt ventet meg.

Turen ned fra fjellet gikk fint, men jeg måtte ta det vesentlig roligere nå som svaene var blitt våte (synes ikke Hoka skoene har spesielt godt grep på våt stein/sva). Totalt brukte jeg 1t 30 min på de rundt 10 km. Kjekt å komme seg på tur i nye områder og denne kan absolutt anbefales som fjelljoggetur, spesielt i tørt vær.