Morkefjellet / Kvitsteinsfjellet / Solheimsfjellet (14.07.2014)  5

Morkefjellet (216m) 14.07.2014
Solheimåsen (190m) 14.07.2014

Morkefjellet, Kvitsteinsfjellet og Solheimsfjellet

Denne mandagen hadde vi i utgangspunktet andre planer, men varsel om regn og torden i høyfjellet gjorde at vi ble værende hjemme en dag til. Tok med alle tre jentene og kjørte ut på Radøy i finværet.

Morkefjellet, 217 moh
Parkerte på en avkjørsel til en sidevei i SØ enden av Hallandsvannet. Litt usikker på om det var her stien gikk fra, men vi fant den ganske fort etter å ha parkert. Så bar det bratt opp gjennom granskog og en gresskledd åsside på en grei, men noe utydelig sti. Jentene fòr opp bakkene og vi nådde toppen etter 35 minutter. Flott utsikt og en fin rasteplass. Retur samme veien.

Kvitsteinsfjellet, 209 moh
Mens jentene kjørte til Manger for å kjøpe is og lunsj (prioritert rekkefølge), grep jeg muligheten til å gå opp på Kvitsteinsfjellet (eller Kvistefjellet som det står på skiltet). Stien starter rett før veien begynner å gå ned igjen mot Kviste og er skiltet og godt brukt. Tok meg knappe 20 minutter til toppen og 15 min ned igjen. Fin utsikt, men en svær mast ødelegger noe av stemningen...

Solheimsåsen, 190 moh
Etter en fin lunsj på kaien på Kviste og skattejakt (geocaching) på moloen, kjørte vi videre til Nordnes/Kvamme for å ta en siste tur før regnet satte inn. Parkerte i krysset hvor skogsveien startet og jentene tok nok en gang av opp bakken. Etter å ha passer et par grinder og et merkelig kunstverk, gikk det en smal sti opp de siste 50 høydemeterne til toppen(e). Mens far sprang rundt å prøvde å finne ut hvilken av de tre som var den høyeste, skrev jentene seg inn i turbok og spiste turkjeks. Det er flott gresskledd kulturlandskap oppe ved toppen og vi følte oss nesten tilbake i Skottland.
Et par regndråper signaliserte at det var på tide å trekke ned igjen og vi brukte under 20 minutter på returen og var nede uten å bli våt.