Førheinutane - turens siste dag (31.07.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Førheinutane (1,049m) 31.07.2014
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 31.07.2014
Løefjødd (1,027m) 31.07.2014
Visits of other PBEs Landtakdammen P-plass (585m) 31.07.2014

Vi overnattet på en idyllisk plass på veien mellom Momrak og Fjone. Vi rigget bilen til ned på svabergene inntil elven mellom Napevatn og Rudsvatn. Her sovnet vi som stener, til utsikten over fiskene som hoppet i Rudsvatn. Bare en bil passerte tidlig på morgenen dagen etter, så her er svært stille og rolig. Skal helt sikkert overnatte her igjen! Bestemte oss for å gå Napen en gang, den er fin! Etter en deilig frokost på dette idylliske stedet, pakket vi for Førheinutene. Kjørte til Hægefjell og helt inn til parkeringen der klatrerene bor. På veien opp stod det plutselig en rein midt i kjøreveien. Vi måtte finne inn til denne toppen veien selv, for her hadde jeg ikke noen veibeskrivelse av turen til Førheinutene. De andre har gått andre veier og noen har tatt 2 topper samtidig. Vi gikk grusveien, merket Hægefjell turløype til forbi der stien til Hægefjell startet. I en sving møter en elv en annen, der gikk vi ned i elven og hoppet på steinene i elven opp til denne forsvant inn i et juv. Der gikk vi rett opp elvebredden og opp på en høyde. Videre i lyng og lyng, forbi småvann og over tørre myrer helt inn til vi så Øyvatnet. Der fant vi et sauetråkk/sti. Den forsvant videre ned i dalen bak, men vi bestemte oss for å gå rett opp fjellet i denne neden og følge ryggen bortover til toppen. Vi fant en sauesti og fulgte den mer eller mindre helt opp på toppen. En del småklyving. IKKE gå her i regnvær, det er livsfarlig. Videre innover eggen, litt opp og ned av "småtopper", helt inn til varden. Mens vi gikk her oppe på toppen, så vi tilbake på den lange turen vi hadde i går. Fantastisk utsikt her oppe! Litt ned i skråningen og opp igjen. Mat og på med langbukse og jakke. Det blåste veldig kaldt og jammen kom det en bye over Roan og ned dalen. Vi LØP over hele eggen og til fjellet vi gikk opp for der kan vi ikke gå ned igjen i regn. Bygen kom ikke, Jippi!!! Vi kom oss trygt ned den bratte fjellsiden. Vi la en plan om å skrå mer og komme ned til veien ca midt på Hægefjell og gikk skrått nedover mellom masse myrer og lyng. Spiste sikkert 1 kg multer hver av oss i dag også. Her bugner med multer, som sikkert aldri blir plukket. Brukte bare 1 time ned. Rett før vi kom til bilen streiket kneet mitt helt og jeg gikk på viljen til bilen. Vi skal opp igjen her og gå på Hægefjell!
Vel nede i bilen kjøret vi til Treungen og satt på andre siden av elven og spiste is mens vi hørte på musikerene øve til konsertene på Treungenfestivalen i helgen. Fantastisk tur disse dagene!

Lunch med utsikt over Øyvatnet
Utsikt mot Hægefjell
Varden på toppen
Utsikt tilbake til Roan og dalen vi gikk i går