Store Brekketinden (23.07.2014)  5

Written by pjustad (Petter Justad)

Start point P-plass ved Skylstad (100m)
Endpoint Slogen P-plass (40m)
Ascents Store Brekketinden (1,579m) 23.07.2014
Start ved parkeringen til Partchellhytta i Nordangsdalen i lett tåke som bidro til en ganske behagelig tur opp lia til hytta, stoppet på hytta for å fylle opp vannbeholdere å flasker for dette kom til å bli varmt!! Stekende sol opp ura til breen som ligger mellom Store og Søre Brekketind. Her pakket vi ut stegjern og seler til alle 7. Zsorba(hund) klarer seg best uten stegjern. Labbet i vei i et jevt tempo i mot svaet rett sør for toppen. Her ble stegjern tatt av å lagt igjen på breen. Vi fortsatte her i taulag noe som kunne blitt sjebnesvangert. når vi kom og lag 100 meter opp svaet løsner en ca. 60 kg stein fremst i taulaget å traff en i midten (heldigvis var dette en av de mest solig bygde personene som var med). Ingen ble skadet men det kunne gått så mye verre. Etter dette bandt vi oss ut av taulaget å fortsatt 2 og 2 i par fra safe-spot til safe-spot. Når vi kom opp til skaret mellom Store og Lille Brekketind var det bare å finne enkleste vi opp med litt artog men luftig klyving underveis. Zsorba måtte løftes/kastes opp noen partier her så hund ville jeg ikke tatt med igjen. Man kommer vanligvis opp litt vest for toppen og detifra er det grei vandring bort til toppen. ca.30 meter.
Toppen gir en fantastisk utsikt og man for se hvor like Slogen og Jakta er i profil.

Returen gikk på samme måt som siste del opp parvis. Den beste metoden her da det er ganske mye løs stein ned svaet mot breen. Det kan være litt vanskelig å komme seg i mellom svaet å breen, tau kan være lurt. Ned ura mot Partchellhytta og videre ned til parkering Slogen gikk i en fei da vei skulle rekke middag på hotell Union Øye. Sistnevnte kan anbefales på det varmeste da dette var av meget høy kvalitet.