To kommunetopper etter job (01.10.2011)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Characteristic Walk
Ascents Høgbråten (280m) 01.10.2011
Sør for Høyåsen (138m) 01.10.2011

Etter at sjefen hadde blitt bitt av kommuntoppbasillen i sommer, ble det flere merkelige turer i den anledning. Denne gangen ble det forsøk på 3, men bare 2 funnet etter at fruen var ferdig på jobb i Moss lørdag ettermiddagen. At det bare ble 2 får vi nok skylde på litt dårlig planlegging av fruen denne gangen:

Kommunetopp 1 Høgbråten i Hobøl
Her hadde jeg funnet fram et gammelt orienteringskart over området så dermed ble veien til toppen ganske enkel å finne. Problemet lå mer på hvor toppen egentlig var så vi vaka rundt på diverse koller i skogen før vi ble enig om hvor den egentlige toppen var. Dette var selfvfølgelig det første stedet vi kom til.

Kommunetopp 2 Bollerudåsen i Ås
Skulle ligge nær bebyggelsen i Ås i følge fruen. Gatenavn og var innhentet, men det viste seg etter hvert at Bollerudåsen ligger ved Ski og ikke i Ås. Dessuten finnes det to gater med samme navn i Ås og Ski. Derfor ble Bollerudåsen gitt opp da mørket begynte å senke seg og Høyåsen i Vestby hegret.

Kommunetopp 3 Høyåsen Norvest for.
Parkerte langs veien til Hvitsten i tussmørket, på med (litt dårlige) hodelykter og inn gjennom skogen på et kart skrevet ut fra Norgeskartet. Fant en sti som i følge kartet skulle gå i retning av målet og fulgte denne, men i mørket misset vi et stikryss (som forøvrig ikke sto på kartet) og etter hvert forsvant stien mens vi fortsatt i sydlig retning. Etter noen hundre meter traff vi en merket sti som gikk på tvers av vår retning og da vi ikke helt ante hvor vi var fulgte vi denne vestover. Heldigvis traff vi et skilt som viste vei mot toppen etter ca 500 meter så da var vi reddet. Nå var det forøvrig bek svart så eventuell leting etter toppen i mørket hadde blitt en utfordring. Tilbake igjen gikk det greit på stien og vi så til og med hvor vi hadde gått feil på vei ut.

Det er en god

Written by Olepetter 09.08.2014 16:41

basill du har blitt smittet av, der! Mange artige turer ligger foran. Selv skulle jeg i 2008 bare ta toppen i egen kommune, Sør-Aurdal, siden toppene i Valdres, deretter "bare" i Oppland, og så bare på Østlandet, og nå kun kommunetoppene i Sør-Norge... :)

Missing title

Written by bakken59 09.08.2014 09:27

Herleg prosjekt dette Eirik!