Med BIR til Gygrastolen (14.06.2014)

Written by Kirsteng (Kirsten Grevskott)

Ascents Gygrastolen (1,345m) 14.06.2014 09:15

14.juni 2014 hadde jeg invitert til fellestur til Gygrastolen med gode kolleger i BIR. Vi var 24 spente deltakere og tre proffe guider fra "Bre og fjell", samt en lokal kjentmann som skulle sikre oss over fra vestre fortopp via hovedtoppen til østre fortopp (Nibbo). Vi fulgte traktorveien et godt stykke før vi dreide sørover og gikk opp gjennom skogen mot Skrunten. Videre fulgte vi ryggen opp mot vestre fortopp.
Det ble lagt ut tau med naturlige sikringer slik at det nærmest fungerte som en via ferrata, der vi hadde to karabiner for sikring på tauet. Av 24 som startet på turen var det bare en som ikke våget seg over det luftige partiet.
Ned fulgte vi flere snøparti i den østlige delen av gryten, og fra nedenfor Skrunten gikk vi langs eggen ned igjen til kirken der bilene var parkert.
Takk for en flott tur og ikke minst takk til Bre og Fjell og Sverre Myklebust for en profesjonelt gjennomført tur!