Caddyloffing på Averøy og Frei 1/3 (18.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Raudsandberget (172m) 18.07.2014
Rånesåsen (181m) 18.07.2014
Storheia på Averøy (289m) 18.07.2014
Ufsåsen (333m) 18.07.2014

Jeg hadde litt fjellabstinens etter ferien i nord-Norge. Det ble 31 topper på 21 dager. Det er jo ikke engang 2 om dagen! Så da proklamerte jeg til Anne at helgen 18-20 Juli var guttetur. Alle gutter har jo krav på minst en guttetur i året!

Så fredag den 18de var det avgårde på guttetur med bare en gutt og en hund. Målet var å bli SERIØST kjent på Averøy og Frei og jeg hadde printet ut alle turrapportene til Otto. Takk, Otto - for at du gidder å skrive...

Været var ikke helt toppers - noe som var ganske uvant etter 3 uker i nord-Norge med sol. Men jeg regnet med at det kom til å ÅRNE sæ i løpet av kvelden og jeg fikk rett.

STORHEIA (289m)

Første stopp var Storheia på sørøst-siden av Averøy. Jeg parkerte ved buss-stoppen Fagerengbogen, fulgte en vei som ble traktorvei 650m nordøstover. Fra skaret mellom Storheia og Ufsåsen fulgte jeg en sti som var for det meste spon. Jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg synes om spon. Etter 1,1km ankom jeg toppen og det var en fin gapahuk rett før toppen.

På toppen av Storheia

UFSÅSEN (335m)

Etter retur fra Storheia samme vei kjørte jeg kun 0,4km langs veien før jeg tok av til venstre ved en rød melkerampe. Jeg kjørte 0,5km opp til en gård og ble sittende i bilen en stund og betrakte de to hundene som stod og stirret på meg. Den ene var bare en tass, den andre lignet en Rottweiler. Eieren kom ut, tok inn hundene og sendte meg avgårde mot Ufsåsen.

Navnet bærer sitt navn med rette. Fra gården fulgte jeg en traktorvei oppover skogen. Jeg passerte 4 grinder hvorav kun en lot seg åpne. De andre var snørt igjen på forsvarlig vis. Kan noen med kunnskap om gårdsdrift forklare meg konseptet med å snøre igjen en port så den ikke lar seg åpne? Jeg spør helt oppriktig. Heldigvis veier bare Karma 24 kg, så løftene tok ikke livet av meg.

Etter den fjerde grinda oppdaget jeg en vag sti opp til høyre. Det var en luresti og snart gikk jeg rundt og vaset i kjerr, kratt og høyt grass. Men opp kom vi til slutt...

På toppen av Ufsåsen

RÅNESÅSEN (181m)

Returen fra Ufsåsen var like ubehagelig som turen opp, men i det minste var gårdsplassen ryddet for hunder da vi kom tilbake. Turen gikk videre mot sørsiden av Averøy og Rånesåsen. Jeg fant den røde bua ved Ågrenda som Otto beskrev. Herfra gikk jeg sørøst 70 meter før jeg tok av på en vei som ledet helt opp til toppen (1,3km).

Ved Seljehaugen fikk jeg øye på et par hjort som gresset. Karma ble ganske IVRIG, for å si det sånn. De stakk selvsagt av men var på plass igjen da vi kom nedover...

På Rånesåsen

RAUDSANDBERGET

Det var litt kårny men klokken var syv da jeg var på Storåsen, åtte da jeg var på Ufsåsen og ni da jeg var på Rånesåsen. Jeg følte meg ikke helt ferdig for kvelden og var selvsagt nysgjerrig på hva klokken viste på min fjerde topp for kvelden.

Jeg satte kursen nordover på øya - nærmere bestemt mot Raudsandberget og fant fort frem (takket være Otto) til startstedet ved vasstanken ved Hyllmyra. De 550 meterene opp tok ikke lange tiden og klokken var 22:03 da jeg var på toppen. Med andre ord - klokken ti!

På Raudsandberget

CADDYCAMP

Men NÅ var jeg ganske klar for Caddycamping. En kar som stod og vasket bilen sin fikk spørsmål om han kunne komme på et sted nære sjøen som man kunne kjøre ned til og som ville være rimelig uforstyrret på en fredagskveld. Han brukte ikke lange tiden på å anbefale småbåthavna i Naustvollan. Så da bar det dit...

Det var det PERFEKTE stedet å "slå leir" for natten. Jeg parkerte ytterst ute på moloen og innså at jeg var i ferd med å kose meg glugg ihjel. Været var blitt bedre, jeg var blitt 4 pf100 topper "rikere", jeg hadde noen øl liggende (riktignok ikke så kalde), gode knekkebrød, deilig ost og dansk pølse. Og Karma fikk hundemat med "kyllingrasp" med griseøre til dessert. Og så var det å benke seg til med "Paganinikontrakten" (Lars Kepler) - kongekrim!

oi oi oi... det var deilig å legge seg til for natten...