Skamtinden (29.07.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Rekvik
Ascents Skamtinden (884m) 29.07.2014

Tok en kjapp tur opp Skamtinden i kveld etter jobb. Tror ikke at bilen min er så veldig glad i veien til Rekvik, men vanligvis er det bare en gang per år jeg kommer hit, så jeg håpet at det ikke ville få noen skader fra denne turen. Skjønner ikke hvorfor den aldri repareres, det er sikkert mange turfolk som kjører bilen dit ila sommeren.

Veien oppover sett fra tregrensen
Utsikten mot Sørtinden og Tromvik fra toppen

Startet turen rundt kl.18, var ikke helt motivert da jeg kom i gang med turen opp. Kunne godt tenkt meg en rolig kveld hjemme siden jeg var fortsatt veldig trøtt etter de siste ukene med så manger sene kvelder i senga. Gikk i kosetempo mesteparten av turen opp og stoppet et par ganger for å ta bilder, så jeg var rimelig fornøyd å finne ut at jeg ikke hadde brukt så tid på å komme meg opp. Bare 1t 15m. Det er kanskje den kjappeste turen til Skamtinden jeg har noensinne fått meg.

Panorama 1: østover langs hele Ersfjorden
Øst-sør
vest-nord med Sessøya i midten av bildet

På toppen var utsikten litt disig men det var likevel nydelig å se utover Ersfjorden og ut mot Sessøya. Det kom opp to andre jenter like før jeg tenkte på å gå ned, men jeg ventet på dem siden det så ut som om en av dem ikke koste seg så mye med det siste partiet som krever et par meter klyving. Prøvde å gi litt veiledning og hjelpe henne komme seg opp med å ta tak i hånden sin. Hun klarte det og virket ganske takknemlig for hjelpen, så jeg fortsatte nedover med god sammvittighet :)

Ei fin jente jeg møtte på toppen
Å tilbringe kveldstid på yttersia Kvaløya er det nydelig!

Ikke så mye å si om turen ned. Samme utsikten som turen opp, bare mindre snill på knærne. Fin og kort tur den, men jeg synes det var dumt å tilbringe like lang tid på å kjøre til og fra Rekvik som på selve turen. Neste gang må det bli mer tid på beina!!