Dryg og våt kveldstur til Såleggje og Storhøe (28.07.2014)  4

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Soleggen (970m)
Endpoint Soleggen (970m)
Ascents Storhøe (1,477m) 28.07.2014
Såleggje (1,540m) 28.07.2014

Kjørte oppover mot Sålell på kvelden. Det så særs grått ut, men da jeg kom opp til Soleggen var det et helt greit, lysegrått skydekke her. Hadde i utgangspunktet et håp om å få tatt tre Jotunheimen pf100-topper denne kvelden - Såleggje, Storhøe og Læshøe, men ville legge det opp slik at jeg kunne ta Læshøe som en bonustopp om jeg hadde krefter/lyst/vær på min side. Hadde sett på kart og planlagt hvor det var lurest å parkere for å få til denne runden, men var ikke i nærheten av å treffe i virkeligheten. Skulle ha parkert et stykke lenger innover fra Soleggen. Hadde nok nesten vært en fordel å parkere et stykke forbi Stymme faktisk, for stien oppover herfra (som jeg prøvde på vei ned) var helt ålreit. Og hadde jeg visst at det bare hadde blitt med to topper, hadde jeg nok valgt Sålell som utgangspunkt.

Men nok om det. Gikk mest mulig rett på, gjennom kjerr, skog, myr og sugende lyng. Jeg hadde sett på turkart for Lom og Vågå at jeg ville møte en sti (som ikke er avmerket hos Statkart) når jeg nådde punktet hvor ryggen begynner. Det gjorde jeg også, men den ble ganske fort borte. Følte meg tung i kroppen, og den ganske uveisomme anmarsjen gjorde ikke noe for å bedre på dette. Nådde nå til slutt toppen. Det så langt ut til Storhøe, som jeg nå så hadde mobilmast på toppen. Jaja. Fikk prøve meg, selv om jeg ikke følte meg all verdens.

Fikk opp tempoet nedover (noe annet skulle jo tatt seg ut), men fikk samtidig vondt i den ene foten. Kjørte full pakke med både fjellstøvler og gamasjer. Det var en fordel så fuktig det var. Men fjellstøvlene sliter en del mer på føttene enn terrengskoene, så jeg fikk lide for det. Fulgte den lille dalen sør for Såleggje ned mot vannet. Her kom jeg over en traktor"vei"/snøscootertrasé som var avmerket på turkart for Vågå og Lom. Fulgte denne i godt driv opp mot Storhøe, som jeg ankom overraskende kort tid etterpå. Litt fotografering på toppen, før jeg fulgte samme vei ned igjen. Veldig fin utsikt herfra, både ned i dalen og innover mot området rundt Glittertinden. Men opplevelsen blir jo noe forringet av masten på toppen - det synes i alle fall jeg.

Raskt ned igjen mot vannet ad samme vei. Her nede skvatt jeg plutselig til, da et skikkelig hissig lemen bjeffet sint til meg. Skikkelig hissig krabat.

Nå var jeg i fint driv, og var snart passert Vittingstjørni og Langtjørni. Her skulle jeg snart komme over en sti som ville lede meg et stykke nedover mot veien igjen. Tenkte å følge denne tilbake, selv om det ville føre til litt ekstra distanse. Da så jeg dem. Midt i veien. Kuer. Jeg er ikke glad i kuer - jeg er tross alt oppvoks i bydel 3. Så da skrådde jeg tvers over myra og rundt et inngjerdet jorde, som ikke var så rent lite strevsomt. Men jeg unngikk i alle fall de melkeproduserende drapsmaskinene.

Midt i myra begynte det å høljregne, så de siste kilometerne var både tunge og våte. Må ha sett underlig ut der jeg gikk i fjellstøvler, gamasjer, shorts og treningstrøye - litt over ti på kvelden. Bestemte meg for å droppe Læshøe, i tillegg til regnet hadde det også begynt å mørkne. Men jeg kom meg i alle fall tilbake til bilen, og var temmelig fornøyd med tempoet tross alt. Der fant jeg også ut hvorfor spesielt den ene foten verket sånn - jeg hadde glemt såle i den høyre foten. Skiftet til tørt tøy og kjørte hjem. Trøstet meg med smågodt, cola og P2.