Bjørnøya rundt inkludert Oswaldfjellet (05.07.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Oswaldfjellet (165m) 05.07.2014
Visits of other PBEs Bjørnehiet 05.07.2014
Bjørnøya meterologiske stasjon 05.07.2014
Kapp Dunèr (5m) 05.07.2014
Skutilen 05.07.2014

Tåka lå tykk i Revdalen så jeg og Nils bestemte oss for å traske til Fauskebukta for å se om det var mindre tåke der så vi kunne telle Havhest. Avreise fra Revdalen ca kl 13. Vi tok med oss noen ringer som gutta i Amfiet trengte i tilfelle det ikke var tellevær i Fauskebukta. Da vi kom til Sørhavna lå tåka like tykk, så vi bestemte oss for å satse på en tur til Amfiet for å levere ringene. Mikkel Fjellrev som hadde fulgt oss til Sørhavna ville ikke være med videre og forlot oss før vi kom til Krillvannet. Vi spiste sen lunsj i Tunheim, kom til Meterologisk stasjon i 23-tiden der vi fikk med oss en ekstraomgang i fotball VM og fikk brødmat og niste til turen videre, samt studert islomene som lå og svømte i havna der sammen med lunde, teist, havhest, polarmåke+++. Nå hadde tåka lettet og turen til Amfiet der NP har ei hytte med to personer som jobber med Storjo ble veldig fin selv om storjoen ikke satte pris på besøket. Halfdan og Fannar greide å holde seg våkne til vi kom i 4-tiden på natta, og vi fikk levert ringer og snakket litt før vi satte kursen mot Teltvika der meten har ei hytte, så Harlekinand like før teltvika:) Inn der for å spise og slappe av litt for vi fortsatte videre langs brinken i strålende solskinn mens tåka lå tykk i sør. Stoppet mye og så på fuglelivet underveis. Klatret opp på en steinformasjon kalt Knorten som rager 33m opp i været før vi fortsatte videre over Møkkalasset og etter hvert opp Gluggdalen og opp til toppen av Oswaldfjellet som lå i tåken så her var ingen sikt. Fortsatte videre i tåka til metens hytte Skutilen som vi var innom for å spise og slappe av litt. Neste stopp var Ellasjøen og NPs hytte her hvor Marte og Kurt holder oppsikt med en Alkekongekoloni. Fikk servert cola så vi hadde energi til den siste marsj tilbake til Revdalen via Ymerdalen. Tåka lå nå tett resten av turen. Var tilbake i Revdalen kl ni om kvelden 32 timer etter vi hadde startet og i følge gpsen hadde vi gått 6,5 mil. Godt å få i seg litt middag og få lagt seg da:) Kjempefin tur med mange spennende fugler og natur.

Vi vandrer på restene av gruvebyen Tunheim