Sportsklatring i Arco-området (17.07.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Sport climbing
Visits of other PBEs La Gola (300m) 17.07.2014
Vason (1,600m) 17.07.2014

Vi har kommet oss gjennom alpene og ned mot Gardasjøen på sydsiden av fjellene. Flere netter overnatting i dette området, hvor byen Arco visstnok er hovedstaden for sportsklatring i Italia.

Selve byen er ganske liten, men inneholder kanskje 15-20 store sportsbutikker med fokus på klatring, sykling og alpin ferdsel. Et lite mekka for oss med andre ord.

Vi fikk til 3 dager med klatring i området basert på klatreføreren "ARCO Rock" (en av mange alternative bøker for området):

Torsdag 17.7.2014
Feltet Vason (parker i nærheten av kunsgressbanen ved Hotel Montana og gå gjennom skogen til uoffisiell posisjon 46°02'25.7"N 11°03'19.6"E), som vi kjørte til fra Trento. Da måtte vi passere ei lita bygd oppi bakkene med det klingende navnet Norge! Etterhvert fikk vi en litt uklar forklaring (på Tysk!) for navnet, men ble ikke helt opplyst. Det hadde ihvertfall med en italiener som hadde vært på tur til nordpolen med et luftskip. Jeg må sjekke ut denne historien med enledning.

Klatringen ble kort da vi brukte lang tid på å finne frem, pluss at mørket kommer veldig raskt så langt sør i Europa...:
- #6 - Vino Santo, grad 5a.

Igjen syntes vi ruta kjentes litt lett ut i forhold til graden..

Fredag 18.7.2014
Feltet vi valgte i dag var La Gola (ved vegen noe ovenfor punkt 46°03'28.3"N 10°57'59.9"E) i veldig sterk sol og lite vind.

Første rute var #3 - Bagigi, grad 5c, som ligger i den delen av feltet som kalles Il Tornante. Fin og grei klatring, men crux'et måtte løses på en litt original vri. Her var trolig meningen å lay-backe opp noen OK tak (men ikke bøtter). Med svette fingre i stekende sol og glatt granitt var dette umulig, men vi kom oss opp i god stil.

Andre rute var #7 - Una Rosa In Mezzo Al.., grad 5c, som ligger i den delen av feltet som kalles Arcadioland. Denne var så lang at jeg som gikk først på led gikk tom for ekspresser, noe som ble løst med litt opp- og nedklatring for å ta ut ekspresser lenger ned i ruten.

Varmen gjorde at vi nå var tomme for både vann og energi, og resten av dagen ble tilbrakt med å fylle på med næring samt et langt besøk på en stor sportsbutikk rett ved vegen.

Lørdag 19.7.2014
Ny tur til feltet Vason - via Norge.
I dag hadde vi ordet oss med mere mat og drikke så det ble en fin dag med 3 ruter før lunch og 3 ruter etter:
- #1 - Nosiola, grad 4c
- #15 - Cabernet, grad 4c
- #16 - Teroldego, grad 5a
- #2 - Jose Marti, grad 5b
- #4 - Lucia Mia Figlia Sua Zia, grad 5c
- #5 - Nano Balcano, grad 6a

Gradene føles fortsatt litt "enkle", og vi snakker med flere italienske klatrere om feltet er riktig gradert. Det mener de bestemt det er, og ett par blir nesten litt fornærmet på meg når jeg antyder at ruten med grad 6a (norsk grad 6) kjentes litt for lett ut.

Godt tilrettelagt klatrefelt med trapper, flere benker, bord, chipping av tak (!) på noen ruter og mange folk.

De neste 2-3 dagene var planen å få testet ut noen felt nærmere Arco, blant annet med noen sjeldne flertaulengdere for sportsklatring. Dessverre kom det regn i et par dager, så vi fikk ikke klatret noe mere i dette området.
Fint området med vannvittig mange klatrefelt. Likevel møtte vi andre klatrere på alle feltene. Men de lokale anbefalte oss å komme utpå høsten for å klatre, pga mer levelig temperatur. ;-) En høstferie i dette området kan derfor bli en realitet om noen år!

Ser du

Written by Olepetter 29.07.2014 21:13

har vært på flere klatrefelt i Nord-Italia. Legger du inn gps-koordinatene for disse her på peakbook? Det hadde vært kjekt for andre...

Sv: Ser du

Written by SturlaS 29.07.2014 22:08

Jo, jeg hadde tenkt det, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal finne koordinatene.. Bruker alltid norgeskart.no men det fungerer jo ikke for disse. ;-)

Kanskje google-maps kan hjelpe meg.