Rasletinden (24.07.2014)

Written by vruu (Vidar Ruud)

Ascents Rasletinden (2,105m) 24.07.2014
Øystre Rasletinden (2,010m) 24.07.2014
Visits of other PBEs P-lomme sør for Heimdalsmunnen (1,260m) 24.07.2014

Vi valgte å parkere og starte turen fra P-lommen sør for Heimdalsmunnen. Herfra blir nok turen en del lengre en fra Valdresflye Vandrehjem. Turen er umerket og kun vardet gjennom Steindalen. Traseen vi valgte var en klatrestigning rett nordøst for Østre Rasletinden. Vi kom da opp rett nord for Østre Rasletinden og fikk da med oss denne toppen på vårt mål mot Rasletinden. Nedstigningen fulgte vi traseen sør for toppen som er den "vanlige" ruta videre forbi Raslet og gjennom Steindalen. Turen var tunggått da den var umerket og enormt med stein, (ikke sti) som gjorde at man måtte konstant konsentrere seg om hvor man plasserte beina. Vi brukte 6 timer på turen inkl. ca. 50 min. - 1 time pause underveis.
Flere snø og isbreepartier på toppen, men med fantastisk utsikt innover i Jotunheimen og sørover i Valdres.