Tinderangling over Skorene (26.07.2014)  5

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Start point Korsmyra (620m)
Endpoint Kleiva (530m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Fremsteskorene (1,829m) 26.07.2014
Nord for Fremsteskorene (1,788m) 26.07.2014
Heimsteskorene (1,710m) 26.07.2014
Mellomskorene (1,792m) 26.07.2014
Start fra P-plass på Korsmyra sammen med olah (Ola Hovdenak) og "kjentmann" Geir Åge. Vi hadde bestemt oss for å gå motsatt veg i forhold til de fleste og fikk derfor en lett start innover Gråsteindalen.
Fra Gråsteinsdalen med Fremsteskorene midt i bildet
Steinete oppover den lange lia mot Fremsteskorene, men varmt og stille og gode forhold for joggesko. Fyllte drikkeflaskene til randen før elva ble borte da det ikke var forventa å finne vatn videre langs ruta. Fra toppen gikk det nordover i løs steinur mot neste punkt som med pf 10 knapt kan kalles en topp. Herfra var det på med hjelm før vi rusla nedover rennerformasjoner med grus og veldig løs stein. Ved normale snøforhold kan en nok spare mye tid på å gå ned snørenner mot øst, men nå var det bare is igjen her. Etterhvert kom vi inn østsida med hylleparti som kunne brukes med forsiktighet. Våt mose og en nedsmeltet bre gav ikke rom for utglidning. Vi kom ut på ryggen igjen og måtte frem med tauet for dagens første rapell på ca 30 m før vi var nede på laveste punktet mot Mellomskorene. Bortover ryggen og opp på neste topp gikk det raskt uten vanskeligheter. Etter en kort topplunch var det ny rapell ned i østsida.
Luftig rapell fra Mellomskorene, bak ses Heimsteskorene
Her var det bratt, mye mose og dårlige sikringsmuligheter. Etter rapellen sleit vi med å finne nytt rapellfeste og endte med å klyve forsiktig ned ca 30 hm før vi rapellerte ned ytterligere 30 m. Vi kom oss ut på eggen og gikk et stykke med løpende sikring til vi var nede i laveste punkt. Herfra var det raskt opp på Heimsteskorene med litt småklyving. Over den paddeflate toppen trodde vi at de fleste hindringer var unnagjort, men siden vi ønsket å gå ryggen helt til ende bød nedturen også på flere utfordringer. Litt småklyving først før vi måtte ha en kort rapell ned i et svært lurvete skard.
Over en fortopp til Heimsteskorene
Opp igjen over en liten fortopp før vi gikk løpende 1,5 taulengde. Videre langs eggen et lite stykke før vi igjen gikk ca 1 taulengde løpende. Over den siste fortoppen og nedover var det litt utsatt klyving før det ble en kort rapell ned mot breen på østsida. Da kunne vi endelig pakke bort klatreutstyret og gå 1000 hm ned til bilen som var parkert ved lysløypa.
Villt terreng ned fra Heimsteskorene

Oppsummering: Turen tok betydelig lengre tid enn vi hadde planlagt og med mye taubruk. Kunne nok gått litt mer usikra og raskere hvis vi hadde gått motsatt veg, men det er stedvis svært utsatt. Likevel en flott tur for de som liker litt ekstra utfordringer. Såg noen rapellslynger som indikerer at iallefall ett turfølge har gått samme veg tidligere.